Terugblik Bungamati (vervolg) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Terugblik Bungamati (vervolg) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Terugblik Bungamati (vervolg)

Door: SjefCarolaTymenMegen

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

08 Mei 2010 | Nepal, Pokhara

Dinsdag 27 april, 29 graden

De eerste dag in Bungamati is speciaal. Terwijl we met Sukha en zijn zoon vanuit het busstation teruglopen naar zijn kantoor worden we teruggeworpen in de tijd. Het leven speelt zich hier voornamelijk buiten af. We zien veel "ambachtelijk" werk op straat en allerlei kleinvee loopt door de straten. Vrouwen halen water uit een put en dragen volgepakte en veelal zware manden op hun rug.

Bij de foundation worden we hartelijk verwelkomd. We krijgen een geel sjaaltje en thee en praten over de foundation en het Nepalese leven. Ook maken we kennis met enkele medewerkers.

We bezoeken de school van Bikas, één van kinderen die we ondersteunen. We worden op school hartelijk onthaald en krijgen veel bekijks. Iedereen is aardig en probeert in het engels een woordje te communiceren.
De klaslokalen zijn niet groot. Met 40 kinderen in de klas is het lokaal vol. De kinderen zitten met drieen in een bankje. De onderwijzer blijft voor de klas staan. Er hangt een schoolbord met een lampje er boven. Voor de rest is er geen licht, wel drie kleine raampjes.
De lesstof oogt "modern" en de regels in de klas zijn streng.
Na een rondleiding door de school en kennismaken, neemt Bikas ons mee naar zijn huis. Helaas zijn zijn ouders niet thuis, maar hij laat ons wel zien waar en hoe hij woont. Onvoorstelbaar! Hij woont in een Newari huis. Beneden is een soort opslagruimte, daarboven is een kamertje waar zijn ouders slapen en daarboven is een keukentje. De oven is van klei en wordt met hout verwarmt. De vloeren zijn van gehard modder. Er is geen licht. Waar Bikas zelf slaap is me nog steeds onduidelijk...

Daarna neemt Suka ons mee naar zijn ouders die ook in een Newari huis wonen. Ook daar worden we hartelijk verwelkomd en krijgen we een authentiek Nepalees diner (Dal Bat) aangeboden. Het bestaat uit een berg rijst, wat spicy (hete saus) en wat groenten. Zittend op een kussentje op de grond in de keuken genieten we van de maaltijd en stellen we onze magen gelijk op de proef. We hebben veel plezier en laten ons het eten goed smaken. Om 20:00 uur is het bedtijd. We slapen bij Suka thuis.

Woensdag 28 april, 32 graden

Vandaag bezoeken we (te voet) de school van Amita, het meisje dat we ondersteunen. Haar school ligt aan de andere kant van Bungamati. Een mooi schoolcomplex te vergelijken met de school van Bikas. We nemen een kijkje in de klas van Amita die op dat moment met Engels bezig is. Iedereen is ook hier enthousiast en laat ons meekijken in de oefenstof.

Daarna nemen we een kijkje bij een vrouweneducatieproject waar vrouwen leren schrijven en lezen. We worden hartelijk onthaald, krijgen een stip op ons voorhoofd en bloemen in ons haar. Wij nemen plaats in hun midden als zij de les voortzetten.

We lopen terug naar de foundation en praten na over al datgene wat we gezien hebben. We zijn onder de indruk van het goede werk dat zij doen en zien dat ons geld goed besteed wordt. Ook brengen we nog een bezoek aan de moeder van Amita die ons uitnodigd en met haar een kop thee te drinken. Ze laat ons foto's zien, indrukwekkend.

De avond sluiten we af bij de ouders van Sukha. Tymen en Megen hebben fijn gespeeld met Suzan en Susmita. We hebben twee bijzondere dagen mogen meemaken in het leven van een Nepalees gezin en een kijkje mogen nemen in het werk van de foundation. Geweldig. De volgende ochtend vertrekken we weer en worden we uitgezwaaid door de hele familie. De moeder van Sukha wenst ons veel wijsheid, gezondheid en geluk. Wij krijgen van haar een stip op ons hoofd en bloemen in ons haar.

Daar gaan we.