Terugblik 5-6 daagse trekking Poon Hill (vervolg) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Terugblik 5-6 daagse trekking Poon Hill (vervolg) - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Terugblik 5-6 daagse trekking Poon Hill (vervolg)

Door: SjefCarolaTymenMegen

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

09 Mei 2010 | Nepal, Pokhara

Woensdag 5 mei, 22 graden

Nog altijd staking.

Vannacht om 4:45 uur wakker geworden van de weerlichten en de hevige regenval. Uiteindelijk vertrekken we pas om 08:00 uur als het droog is. Voor vandaag wordt de bestemming Ghorepani (2.800 meter), zodat we de volgende ochtend de zonsopgang bij Poon Hill kunnen gaan aanschouwen.

Aanvankelijk gaan we geleidelijk omhoog. Tymen is nog altijd onze leider en loopt fier aan kop. We genieten van de omgeving. Het tempo ligt hoog, aldus de gids maar iedereen kan goed volgen. Daar komt verandering in als we voor een steile klim naar Ulleri op 2.100 meter komen te staan. Via 3.300 "traptreden" bereiken we wederom uitgeput het dorpje. Tymen en Megen lijken nergens last van te hebben. Carola en ik denken daar heel anders over. Bij Ulleri genieten we op het dakterras van een guest house van een lekkere lunch en doen we een "middagdutje".

Daarna koersen we aan op Ghorepani. Deze klim duurt ruim 3 uur. Onderweg lopen we veelal door bossen, over keien en rotsen en zien we af en toe een waterval. Voor de kinderen reden om even lekker met het water te spelen. Naarmate we stijgen daalt de temperatuur en rond 17:30 bereiken we Ghorepani. He, he, we zijn er. Gelukkig! We hebben twee grote slaapkamers met badkamer, maar daar wil je niet komen .... We nemen beneden en warme douche, we hebben het inmiddels koud gekregen. Daarna schuiven we aan bij de gids en de dragers. Zij zitten gemoedelijk rondom een haardkachel in de "woonkamer". Tymen en Megen spelen een Nepalees spel "snooker", maar dan met en soort damstenen. Het gaat te ver om dat uit te leggen, maar ze beleven er in ieder geval veel plezier aan. Na het eten gaan we weer naar bed. Boven op de slaapkamers is het stervenskoud en vochtig. We krijgen een extra deken. Gelukkig lopen de dekens nog net niet weg en slapen we snel in.

Donderdag 6 mei, 14 graden (bewolkt)

Er wordt nog altijd gestaakt.

Vandaag staan we extra vroeg op om de zonsopgang bij Poon Hill op 3.210 meter te bekijken. Om 4:45 uur vertrekken we vanuit Ghorepani om via een stijl pad de laatste 400 meter de beklimmen. Een klein uurtje later staan we moe maar voldaan op de top van de Poon Hill. Helaas is het bewolkt en is zien we geen zonsopgang die de bergtoppen verlicht. Wel zien we enorme wolken boven drijven en op zeker moment zitten we midden in de wolken. Desalniettemin genieten we van onze prestaties en zijn we trots op onze kinderen en ons zelf.

We dalen weer af, nemen een ontbijt en vervolgen onze trekking naar de volgende plaats: Tadapani op 2.721 meter hoogte.

Tadapani ligt dus ongeveer op dezelfde hoogte als Ghorepani, maar om er te komen moeten we eerst weer klimmen naar 3.200 meter om vervolgens weer te dalen. Oefening baart kunst... We lopen gedeeltelijk door een jungle. Tymen en Megen rennen op en neer en genieten zichtbaar. Hun pret is groot als we gaan lunchen bij een guest house aan een rivier waar ze lekker met water kunnen knoeien. Binnen is het koud en vochtig. Gelukkig smaakt het eten prima en is de gastvrouw des huizes erg gastvrij en vriendelijk.

Na de lunch zetten we onze tocht voort naar Tadapani waar we halverwege de middag arriveren. Carola gaat even op bed liggen, ze heeft het koud en is moe. Tymen en Megen vermaken zich in de tuin. Ze maken van resten bamboe een vlechtwerk en krijgen complimenten van de eigenaresse.

Onze slaapruimte heeft meer weg van een kippenhok waar vier bedden in zijn gezet. Zowel in de eetruimte als in onze slaapruimte is het koud. Ik kan even geen rijst meer zien en bestel een bord aardappelen. Heerlijk. We raken in gesprek met een Tjechisch stelletje en gaan dan slapen.

Vrijdag 7 mei, 19 graden (bewolkt en regenachtig)

Nog altijd wordt er gestaakt, hoe lang zal het nog duren?

Vandaag lopen we van Tadapani (2.721 meter naar Chandrakof op 1.600 meter. We passeren onderweg Ghandruk (2.000m) en Sayauli (1.000m). De bedoeling is om van daaruit zaterdag naar Pokhara te lopen als de staking nog steeds niet opgeheven is.

Vandaag wordt een dag van met name afdalen. Het tempo ligt gelijk hoog als we om 07:00 uur vertrekken. Tymen en Megen nemen net als gisteren ook vandaag de leiding. We lopen door een jungle en krijgen gezelschap van een hond en zien we enkele apen spelen in bomen. Onderweg zien we niet veel van de omgeving. De wolken hangen erg laag. Ghandruk bereiken we veel sneller dan gepland. Een erg mooie plaats en veel meer geciviliseerd. We nemen een kop thee en snellen daarna door, maar onderweg worden we geplaagd door regenbuien. We besluiten vervroegd te gaan luchen. Onze kleren zijn zeiknat en hangen we te drogen. Na 1,5 uur gaan we weer verder. Volgens de gids bereiken we om 14:30 uur al onze eindbestemming voor vandaag: Sayauli. Carola en ik vinden dat te vroeg en stellen voor om door te lopen, zodat we morgen eerder in Pokhara zijn. We moeten wel een concessie doen. De laatse 2,5 uur is klimmen. Aanvankelijk via akkerbouwvelden en het laatste gedeelte via een stijl bergpad. Het geheel wordt nog eens bemoelijkt als we met hevige regenval te maken krijgen. Moegestreden bereiken we om 17:30 ons einddoel van vandaag. We rusten uit onder en veranda en geleidelijk aan komen meerdere trekkers binnen.

Carola en ik proberen ondertussen contact te krijgen met het Nederlands consulaat om een update te vragen van de staking. Mocht de staking namelijk aanblijven dan willen vanuit Pokhera naar Kathmandu vliegen om daar nog een week te verblijven of eventueel vervroegd huiswaarts te keren. Helaas krijgen we geen netwerkverbinding. Ook kunnen we onze reisagent in Kathmandu niet bereiken of Outsight Travel in Nederland. We proberen het dan maar morgenvroeg.

Het is inmiddels etenstijd. Het eten is ronduit belabberd. Met ketchup proberen we smaak aan de maaltijd te brengen. De slaaphokken zien er ook bedroevend uit. Het is vies. Het bed is keihard. We slapen boven de eetkamer. De rook en etensgeuren dringen onze kamer binnen. Wat doe je eraan? Gewoon je ogen sluiten en gaan slapen!

Zaterdag 8 mei, 33 graden

Vannacht heb we slecht geslapen en ben ik diverse malen van de kou wakker geworden. Om 5:00 uur kan ik geen oog meer dicht doen. Ook Carola, Tymen en Megen zijn vroeg wakker. We besluiten onze spullen alvast klaar te maken voor vertrek. Om 6:15 willen we gaan ontbijten en komt Tymen met een mededeling. De staking zou over zijn! Inderdaad, de gids bevestigt dit. YES, high five! Door het hele guest house gaat een zucht van verlichting!

De gids regelt vervoer voor de terugreis. We hoeven na het ontbijt alleen nog een klein uurtje te lopen naar Lumle waar we rond de klok van 09:00 uur worden opgepikt en naar het hotel in Pokhara worden gebracht.

Uiteindelijk zijn we om 11:00 uur in het hotel. Eerst douchen, dat is wel nodig. Daarna gaan we het dorp in om te relaxen en bij te komen van de trekking. Dat is ook echt genieten.

• 10 Mei 2010 - 09:32

Opa En Oma.:

wat zijn jullie kanjers.als wij het verslag lezen is het prachtig maar heel zwaar en indrukwekkend. wij zijn in onze gedachten bij jullie.pap mam.

• 10 Mei 2010 - 17:30

Walter & Stefanie:

Wat spannend allemaal!
    Ik kan kort zijn, er gebeurt hier niks!
    Bahalve die 2 apen die hier rondlopen..

Tot gauw! geniet er nog van!