Markt Chichicastenango en transfer Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Markt Chichicastenango en transfer Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Markt Chichicastenango en transfer Antigua

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

11 Juli 2013 | Guatemala, Antigua

Om 6:30 uur gaat de wekker. De laatste spullen pakken we in en gaan dan ontbijten. Buiten aan het meer zijn de tafels ingedekt. Het uitzicht is wederom prachtig. Om 8:00 uur vertrekken we vanuit het hotel met een busje "Turismo" naar de markt van Chichicastenango met nog een ander Nederlands gezin. De rit duurt één uur. We maken een praatje en komen erachter dat ook zij 300 peso aan de Mexicaanse grens moesten betalen. Nadat ze dit weigerde, werden ze ook geweigerd aan de Guatemalese grens en konden ze weer terug naar de Mexicaanse douane om alsnog te betalen. Echter, vanwege "treiterigen" duurde het erg lang voordat ze door de douane waren. Dan komen wij in ieder geval beter weg, is de conclusie. Overigens blijft het vreemd dat toeristen hierover niet in kennis zijn gesteld door de reisorganisatie. Maar dat is voor later.

De laatste acht km naar Chichicastenango bevat veel scherpe bochten. We stappen uit bij hotel Santo Tomas, waar we om 13:50 uur weer moeten verzamelen voor de doorreis naar Antigua. We lopen met zijn vieren de beroemde, vaak gefotografeerde markt (op zondag en donderdag) op. We zien een ongekende variatie aan klederdracht en kleurrijke souvenirs. We lopen door de smalle straatjes en moeten ons soms verdringen. Desondanks heeft Chichicastenango wel een bepaalde Guatemalese charme. Het dorp heeft twee markten, een groente- en fruitmarkt in het binnenste gedeelte en daarbuiten een markt waar souvenirs te koop zijn, zoals blouses, geweven spreien, wand- en tafelkleden, leren riemen en tassen, houten maskers, sieraden. We slenteren door alle straatjes en kopen een houten masker voor minder dan 1/3 van de oorspronkelijke vraagprijs. We zijn ermee in ons nopjes, omdat het masker een aantal Maya elementen in zich heeft. Bovendien is het erg kleurrijk. We lopen verder en komen uit bij de Santo Tomas kerk. Vrouwen in klederdracht zitten op de uitgesleten traptreden. Gelovigen zwaaien op de trap met wierookhouders en prevelen gebeden voordat ze de kerk ingaan. Wij als toeristen zijn verplicht de zijingang te nemen. In de kerk wordt volop gebeden. Kaarsen, bloemen en alcohol zijn de drie hoofdbestanddelen van deze intrigerende offerrituelen. Na een poosje gaan we koffie drinken bij hotel Santo Tomas om even de drukte te ontvluchten. Het is 11:00 uur.

Het is een mooi hotel in koloniale stijl, veel donkerbruin hout. De binnenplaats is een patio met veel groen en een fontein. Bovendien bevinden zich enkele lorres in de tuin evenals twee gekleurde papegaaien en twee toekans. We nemen plaats en bestellen iets te drinken. De kinderen vragen om de WiFi code zodat ze contact kunnen leggen met het thuisfront via Whatsapp en Twitter. Na een uur maken we nog een ander rondje over de markt. Op zeker moment komen we een uitvaartstoet tegen. Zes mannen dragen een zware donkere kist die is beslagen met metaal. Bij het verlaten van een gebouwen, strooien kinderen van bovenaf witte bloemblader over de kist. We vervolgen onze route over de markt en nemen nog een kijkje op de kleurrijke fruit- en groentemarkt, waar de groenten keurig gerangschikt en vruchten zorgvuldig liggen opgestapeld. We lopen verder nog even naar de Calvario-kapel, tegenover de Inglesias Santo kerk, een kleinere variant. Rond 12:30 uur hebben we voldoende indrukken opgedaan en lopen we terug naar hotel Santo Tomas om te lunchen. Het is inmiddels drukker geworden, maar gelukkig kunnen we toch nog een fraai plaatsje vinden in de patio.

Om 13:45 uur lopen we terug naar het het busje. De chauffeur verwijst ons naar een andere bus die rechtstreeks naar Antigua rijdt. Onze bagage wordt op dak vastgebonden en wij nemen plaats opende achterste bank. Jammer genoeg zijn we niet de enige, de hele bus zit vol. Kortom: we zitten behoorlijk krap, dat wordt een lange rit. Eenmaal onderweg begint een beetje te regenen. Na twintig minuten stopt de chauffeur de bus en bindt met zijn bijrijder een zeil om de bagage. Gelukkig maar, want niet veel later valt er werkelijk een bak water naar beneden. De chauffeur schijnt zich weinig aan te trekken van de hevige regenval. De jongeman wil volgens mij zo snel mogelijk op de eindbestemming zijn en lijkt er wel een wedstrijd van te maken. Op zeker moment heeft hij een conflict met een voorganger en moet hij stevig in de remmen. Waarschijnlijk voor de wijze waarop hij inhaalt en bumperkleeft. Door een medepassagier wordt hij indringend aangesproken op zijn rijstijl waarna hij zich aanpast.

Rond 16:30 uur bereiken we Antigua. De bestrating bestaat uit Middeleeuwse kinderkoppen. We worden in de bus op en neer geschut. Bij posada "De Don Rodrigo" aangekomen kijken we onze ogen uit. Wat een prachtige locatie. Geheel in oude stijl is de possada gerenoveerd. Ruime kamers, brede bedden, grote badkamer. De kamers liggen rondom een patio die eveneens geheel in stijl is aangekleed. Veel groen en bloemen. Ook de tuin ziet er prachtig uit met een waterval en een fontein. Kortom: dit is weer een verwennerij. Alle bagage staat inmiddels in de kamer. We besluiten een korte stadswandeling te maken. Antigua ligt op een frisse hoogte van 1.530m aan de voet van de 3.766 m hoge vulkaan Agua met zijn perfecte kegelvorm. De vulkanen Fuego (3.763m) en Acentenango (3.976m) zijn op de achtergrond zichtbaar. Antigua is de mooiste stad (en duurste) stad van Guatemala, een groot openlucht museum vol straatjes en pleintjes met fascinerende monumenten uit de koloniale tijd. De culturele en historische waarde van de stad is in 1979 door Unesco erkend.

Eenmaal buiten de poort van de possada, kijkend in de straat zien we boven de boog van het voormalige nonnenklooster Santa Catalina de vulkaan Agua helder in beeld. Wat een plaatje. We lopen door enkele straatjes en genieten van de schoonheid. Na een half uurtje keren we om en besluiten we te gaan eten in het restaurant van de possada. We schuiven rond 20:00 uur aan tafel. Tijdens het eten bespelen enkele in klederdracht geklede heren de marimba, een hele grote xylofoon. We genieten en het eten smaakt heerlijk. Ook wordt er nog een dans ten tonele gebracht door verklede mannen met een masker op. De sfeer is gezellig. Een mooi moment om de dag op deze wijze af te sluiten.