Bezoek Nationaal Park Tikal en middagje zwembad - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Bezoek Nationaal Park Tikal en middagje zwembad - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Bezoek Nationaal Park Tikal en middagje zwembad

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

14 Juli 2013 | Guatemala, Flores

Het is 4:15 uur als de wekker afloopt. We maken ons gereed voor een excursie naar de ruïnes van de Maya-stad Tikal. Om 5:00 uur worden we als laatste opgepikt. Het volle busje rijdt naar het Nationale Park Tikal, 576 m². De combinatie van natuur en cultuur bepaalt het karakter van Tikal. De rit duur ongeveer 1,5 uur voordat we bij de ingang van het Park zijn. De reisleider collecteert de entreegelden, zodat we een vlotte doorgang hebben. Wij bezoeken het park en de Maya stad op eigen gelegenheid. Echter, onze Dominicus reisgids "La Ruta Maya", met daarin een plattegrond en beschrijving hebben we in het hotel laten liggen. We zien twee Israëliërs met een andere reisgids (Lonely Planet) rondlopen en vraag hen een fotokopie te mogen maken van de plattegrond, zodat we ons enigszins kunnen oriënteren. Dat is gelukkigbgeen probleem.

Voordat we van start gaan, zien we een "kleine" krokodil aan de waterkant liggen van een meertje. Verderop merken we een miereneter op. We volgen de bewegwijzering naar de Gran Plaza. We hebben er bewust voor gekozen om direct bij opening, het park te bezoeken omdat we dan ook het ontwaken van de jungle nog enigszins kunnen meemaken. Onderweg naar de Gran Plaza zien horen we geritsel en getjilp, ruiken we verschillende geuren, zien we vele kleuren en voelt het enorm vochtig. Na 25 minuten wandelen bereiken we de wereldberoemde Tempel van de Grote Jaguar met een imposante hoogte van 45 m. Bovenop moet je een fantastisch uitzicht hebben, maar helaas is de trap te slecht, te gevaarlijk, te kwetsbaar en dus voor het publiek gesloten. Iets verder omhoog bereiken we de Gran Plaza. De eerste impressie van dit plein met zijn reusachtige piramides, tempels, steles, en altaren is ontzagwekkend en overtreft werkelijk alle verwachtingen. De Gran Plaza weerspiegelt de hele grandeur, bouwstijl en bouwtechniek van Tikal. Wij vragen ons af hoe de Maya's dit hebben kunnen bouwen. Hoe nietig en nederig moeten de Maya's zich hebben gevoeld onder aan deze monumentale bouwwerken voor goden en vorsten. De Maya's omschreven de piramide-tempels als "heilige bergen". Op de Gran Plaza staan een reeks steles, manshoge platte stenen gewijd aan de heersende koning. Bijna steevast met een ronde altaarsteen ervoor. Tegenover de Tempel van de Grote Jaguar (Tempel I) staat Tempel II in bijna spiegelbeeld. Deze tempel is 38 m hoog. We lopen verder en komen uit bij de Noord-Acropolis die uit verschillende tempels bestaat en heel gecompliceerd over elkaar gebouwd is, op verschillende terrassen en niveaus. We beklimmen de hooggelegen tempel van de Noord-Acropolis en hebben een prachtig uitzicht over de Gran Plaza met op de achtergrond de toppen van de Grote Tempel, Tempel III, IV en V die ver boven het landschap uitsteken. Net als de Noord-Acropolis is de Centrale Acropolis langgerekt. Het is het enige deel van de Gran Plaza dat niet alleen een ceremoniële, maar vermoedelijk ook een woonfunctie had. Naast de tempels zijn hier ook paleizen te vinden. We wandelen vervolgens door dichte bebossing naar Tempel V, met een respectabele hoogte van 57 m het één na hoogste monument van Tikal. Daarna bezoeken we Mundo Pendido, de Verloren Wereld waar een aantal van de oudste ruïnes van Tikal staan. Tempel III, ook wel Templo del Gran Sacerdote (Tempel van de Grote Priester) genoemd, is nog grotendeels onder het groen verborgen en heeft een hoogte van 50 m. Met een hoogte van 62 m wordt Tempel IV tot het hoogste monument van de Maya-wereld gerekend. Via een smalle houten trap beklimmen we 195 treden om van het onvergetelijke panorama te genieten. Het is een magisch beeld om vanuit de top van de tempel over de eindeloze tropische bossen uit te kijken. Bovendien zien we van hieruit andere tempels met hun dakkammen ver boven de boomkruinen uitsteken. Het geheel geeft een surrealistisch effect. Na al deze indrukken nemen we een korte pauze. Via een wandelpad lopen we tenslotte door dichte bebossing van het Nationaal Park en komen we onder meer complex Q tegen waar we de zogenaamde tweeling piramides aantreffen. Bij het bezoekerscentrum drinken we een heerlijke espresso en cappuccino aan een koffiebar en blijven we een uurtje hangen totdat we om 12:30 uur met het busje terugrijden naar Flores. De excursie is een echte aanrader.

Bij het hotel verblijven we de rest van de middag aan het zwembad. We vermaken ons prima. Waterpret is wel aan onze kinderen besteed. Tegen het einde van de middag slaat het weer om. Een flinke regenbui zorgt ervoor dat het water door de straten klotst. In een mum van tijd staan de straten blank. We kijken het af en gaan eten bij "La Cluna", maar helaas is het restaurant op zondag gesloten. Naast het hotel bevindt zich een pizzeria. We nemen plaats met direct uitzicht op het meer. Helaas is de deegbodem van de pizza veel te dik en hebben de pizza's nauwelijks smaak. We laten de helft staan en lopen terug naar het hotel. Terwijl iedereen gaat slapen, breng ik nog snel even het thuisfront via op de hoogte van alle ontwikkelingen.