Transfer San Ignacio (Belize) en middagje zwembad - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Transfer San Ignacio (Belize) en middagje zwembad - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Transfer San Ignacio (Belize) en middagje zwembad

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

15 Juli 2013 | Belize, San Ignacio

Enkele dagen geleden hebben we met de locale reisagent kunnen regelen dat we één uur eerder vertrekken, zodat we in Belize-Stad een directe aansluiting hebben op de watertaxi van 10:30 uur ipv 13:00 uur. We zorgen dat we op tijd onze reisbagage gereed hebben en dat we ontbeten hebben. Om 7:30 uur staan we klaar voor vertrek. Echter, na een kwartier is er nog altijd geen bus te bekennen. Navraag bij de receptie leert dat de bus gasten is wegbrengen naar Tikal. Nou ja, dat hadden ze vooraf ook wel mogen aangeven. De bus zal tussen 8:00-8:30 uur arriveren. Inderdaad om 8:30 uur kunnen we instappen. De reisbagage gaat door het raam van de bus naar binnen. We zitten met zijn vieren vooraan in de bus.

Alvorens we richting de grens gaan, halen we eerst nog een jongeman en -vrouw op die abusievelijk in de bus naar Tikal zijn gestapt ipv naar de grens. Onderweg genieten we van het landschap van Guatemala. Veel groen, houten huizen, varkens lopen langs de straat, kinderen die op het schoolpleinen spelen of in de klas zitten, arbeiders die aan de weg werken. Een mooi beeld trekt aan ons voorbij. Voor de grensovergang met Belize stapt een "reisagent" in de bus. Hij begeleidt ons bij de grensovergang, maar heeft ook een commercieel doel. We wisselen bij hem onze laatste Guatemalese Quatzal (munteenheid) in voor Belize dollars. Twee Belize dollars hebben de waarde van één US dollar. Rond 11:00 uur komen we bij de grens aan. We nemen onze reisbagage uit de bus en lopen naar het douanekantoor 50 m verderop. Hier checken we uit en moeten daarvoor 20 Quatzal betalen die we nog achtergehouden hadden. In ruil daarvoor krijgen we een stempel in ons paspoort dat we het land verlaten.

We lopen wederom 50 m door naar het douanekantoor van Belize. Ook hier ontvangen we een stempel en wachten we buiten op de bus. Het is erg warm, ongeveer 32 graden. Zodra ook de bus de grensovergang passeert kunnen we instappen. Echter, het blijkt dat de bus verder rijdt naar Belize-Stad en Mexico. De reisleider regelt voor ons snel een taxi die ons naar San Ignacio brengt. Het landschap in Belize ziet er compleet anders uit, het land is vlakker en we zien veel Creoolse mensen, reggae-achtig. Het is een smeltkroes van volken. Nakomelingen van Afrikaanse slaven, Britten, Spanjaarden, Maya's en Guatemalezen die het land zijn ontvlucht tijdens de burgeroorlog. Na een klein half uurtje arriveren we rond 12:30 uur bij hotel Midas.

We krijgen twee houten paalwoningen toegewezen. Het ziet er netjes. De kamers moeten nog wel schoongemaakt worden. Ondertussen nemen Carola en de kinderen een duik in het zwembad. Het water bevat zoveel chloor dat het niet meer helder is. We zijn de enige in het zwembad en ook de enige op de accommodatie lijkt wel. Niemand te bekennen. Bovendien zijn ze het restaurant aan het vertimmeren en het groen aan het snoeien. Vanwege het regenseizoen (hurricane season) is het in Belize laagseizoen en wordt er onder andere tijd vrijgemaakt voor onderhoud. Gelukkig wordt de waterval in het zwembad wel aangezet evenals het bubbelbad. Zodra de kamers gereed zijn, zoek ik even verkoeling om het vakantieverslag bij te werken en neem daarna een duik in het zwembad bij de rest van het gezin. Van thuis uit hebben we enkele chloorbrillen meegenomen, een opblaasbal en ringen om op te duiken. Die komen nu goed van pas. Tegen het einde van de middag verdwijnt de zon achter de wolken. De temperatuur is nog altijd oké, dus blijven we lekker op het zonnebed nagenieten, wegdoezelen. Tymen en Megen kunnen geen genoegen krijgen van het zwembad. Overigens is Tymen tussendoor snel even naar het dorp gelopen, een paar honderd meter verderop, om chips te kopen. De accommodatie ziet er zoals gezegd netjes uit, maar er is geen actieve horeca. Uiteindelijk gaat toch de bar even open en kunnen we een colaatje bestellen. Na het zwemmen gaan we douchen en rond de klok van 20:00 uur eten. Het restaurant is inmiddels opgeknapt. We zijn overigens wel de enige, maar worden erg vriendelijk geholpen. Bovendien smaakt eten echt goed. We maken een praatje met een oom van de familie en hebben een leuke avond. We zijn wel moe. Rond 21:30 uur gaat het licht uit.