Strand Tulum en vertrek vanuit Cancun naar A'dam - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Strand Tulum en vertrek vanuit Cancun naar A'dam - Reisverslag uit Tulum, Mexico van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Strand Tulum en vertrek vanuit Cancun naar A'dam

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

20 Juli 2013 | Mexico, Tulum

Vannacht een paar keer wakker geweest. Het is warm op de kamer. Na 22 onvergetelijke dagen is alweer de laatste vakantiedag aangebroken. Het is 8:00 uur. We pakken onze reisbagage zoveel mogelijk in voor de terugvlucht en gaan dan ontbijten. Er staat een stevige wind, maar ook de zon laat zich gelukkig zien. Daar zijn we ook voor gekomen. We willen vandaag zo lang mogelijk aan het strand blijven liggen. Om 17:30 uur worden we namelijk pas opgehaald.

We leggen onze badlakens op vier strandbedden en duiken de zee in. De harde wind maakt de zee onrustig met als gevolg grotere golven en veel zeewier. We doen het er maar mee. Carola maakt nog een strandwandeling naar de andere zijde en komt tot dezelfde conclusie: geen schelpen, wit zand en half bezette accommodaties. Het is bijna 11:30 uur. Over een half uur moeten we uitgecheckt zijn. Bij aankomst was ons gezegd dat we nog gebruik zouden kunnen maken van douchefaciliteiten, maar nu geeft de receptionist aan dat alle kamers zijn volgeboekt vanwege een bruiloft. Wel kunnen we de douche op het strand gebruiken. En bedankt, hè. Carola en de kinderen lopen terug naar het strand nadat ze de reisbagage bij de receptie hebben achtergelaten. Ik neem nog een douche en schrijf in het restaurant het laatste deel van het vakantieverslag.

Om 14:00 uur gaan we lunchen en zien dat iedereen druk doende is met voorbereidingen van een bruiloft. Het bruidje hadden we vanmorgen al gezien. De eerste gasten komen binnen als plots het weer omslaat. Donkere wolken en een fikse regenbui volgen. Het bruidje en de bruidegom moeten haast maken om niet kletsnat te worden. Terwijl wij verder lunchen, vermaken de gasten en het bruidspaar zich. Na de lunch gaan we nog een uurtje terug naar het strand en daarna kleden we ons om. Van de receptie horen we dat we om 18:00 uur worden opgehaald ipv 17:30 uur. We nemen nog een extra kop koffie en kijken samen terug naar drie weken Mexico, Guatemala en Belize, La Ruta Maya.

Uiteindelijk is het 18:15 uur als we door Royale Tours in een grote Ford pick-up worden opgehaald. We laden onze bagage in de achterruimte en laten Tulum achter ons. Terwijl we comfortabel zitten, genieten we nog even van de kustweg. Onderweg zien we veel vakantieaccommodaties en weet de chauffeur ons te melden dat we bij Playa del Carmen nog twee Nederlandse toeristen moeten ophalen. We arriveren ruim een uur later dan gepland bij hotel Banana, waar Jos en Karin (uit Maastricht) ongerust staan te wachten. Bij aankomst stappen ze snel in en rijden we verder naar de internationale luchthaven van Cancun. Onderweg delen we onze vakantieverhalen en hebben we veel plezier.

Eenmaal bij de luchthaven weet de chauffeur ons ook nog bij de verkeerde hal af te zetten. Gelukkig worden we door een vriendelijke luchthavenmedewerker in een busje alsnog naar de juiste hal gebracht, waar we snel kunnen inchecken en door kunnen lopen naar de taxfree zone. We zijn nog altijd op zoek naar een stoffen embleem en een magneet van de Mexicaanse vlag, maar eerst kopen we voor Tymen een sombrero met een doorsnede van maar liefst 80 cm. Daarna kopen we van onze laatste peso's een vette hap bestaande uit friet en hamburgers en weet ik op het laatste moment nog de hand te slaan op een magneet met Mexicaanse vlag. Phoe, toch nog gelukt.

Rond 21:40 uur is het tijd om te 'boarden'. Net als heengaand zitten we ook nu weer in het middenpad, maar kunnen we ditmaal wel onze benen strekken. We zijn klaar voor vertrek en om 22:20 uur gaan we het luchtruim in. De koptelefoontjes en tv-schermen werken helaas niet naar behoren, waarna we ons geld terugkrijgen. Alleen Tymen blijft tv kijken. Hij zit overigens in een stoel achter ons en heeft volop praat met twee jonge dames. Erg leuk om te horen.