Transfer Prabolinggo per jeep - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Transfer Prabolinggo per jeep - Reisverslag uit Probolinggo, Indonesië van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Transfer Prabolinggo per jeep

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

13 Augustus 2015 | Indonesië, Probolinggo

Na een goede nachtrust gaat de wekker om 6:00 uur, een kwartier later staan we langs ons bed om de reistassen in te pakken om vervolgens om 7:10 uur te genieten v/h ontbijt van mevrouw Enny. Ditmaal bruine boterhammen met hagelslag, pindakaas en zelfgemaakte jam en niet te vergeten een gekookt eitje. Ook heeft ze voor ons "zuursap" gemaakt. Het smaakt ons prima. Na het ontbijt schrijven we een stukje in het gastenboek dat mevrouw Enny al 40 jaar, vanaf de opening bijhoudt. Ze toont ons een deel van de verzameling gastenboeken. Ook worden we op de foto gezet, zodat ze achteraf weten welke tekst bij welke gast hoort. Inmiddels heeft Daddang de bus gestart en kunnen we de reistassen inladen. We nemen afscheid van mevrouw Enny, bedanken haar voor de gastvrijheid en het warme onthaal en wensen haar het allerbeste. Terwijl we wegrijden, zwaaien we haar uit.

Daddang wil ons graag nog iets van Malang laten zien voordat we de stad verlaten, dus besluiten we eerst te stoppen bij het stadhuis met een prachtig tuin en vijver vol met waterlelies. Daarna lopen we over de vogeltjesmarkt, waar een grote verscheidenheid aan vogeltjes in grote en kleine kooien wordt aangeboden, maar waar je ook voer in de vorm van zaad en levende insecten kan kopen. Op het einde v/d straat lopen we iets verder door en komen dan uit bij de bloemenmarkt. Het is aardig om hierover heen te lopen, maar verder is het niets bijzonders. We lopen via de vogeltjesmarkt terug naar de bus en rijden langs het koloniale hotel Graha Cakra. Eenmaal daar aangekomen, blijken ze met een grote renovatie bezig te zijn. We ronden ons bezoek aan Malang hiermee af en rijden naar onze volgende bestemming in Probolinggo.

Na een uur rijden komen we aan bij het dorpje Tumbang aan de zuidkant v/d Bromo vulkaan, stappen over in een open jeep en wijken we af v/d gebaande paden. We rijden door een berggebied en stoppen bij een waterval. Het is een half uur afdalen voordat we het water van grote hoogte zien neervallen. Het geweld dat hiermee gepaard gaat, zorgt voor de nodige nevel. We maken enkele foto's en lopen dan weer terug. Na een klein 1,5 uur vervolgen we de tocht met de jeep. We rijden door bergdorpjes en worden door kinderen toegezwaaid. Ook zien we jongens en meisjes marcheren als voorbereiding op de Onafhankelijkheidsdag die a.s. maandag, 17 augustus wordt gevierd. We blijven maar klimmen tot we bovenaan de berg zijn aangekomen met een adembenemend uitzicht. Vanaf hier gaan we echt v/d gebaande paden af en rijden we door diepe kuilen en heel, heel veel stof. Uit voorzorg hebben we stofmaskers gekregen en het advies om een zonnebril op te zetten. In de verte zien we de actieve (vulkaan) Genung Semenu liggen.

Na een lange en trage afdaling vanwege de slechte paden, is het landschap onvoorstelbaar mooi. Het doet ons denken aan het gloeiende, heuvelachtige landschap van Nieuw Zeeland waar onder onder de film "Lord of the Rings" is opgenomen. We rijden nu door een "zandzee" van zwarte lava rondom de Bromo vulkaan. Het is net alsof we in een andere wereld zijn terechtgekomen. We hebben een goed zicht op de Bromo vulkaan, maar ook op de er naast gelegen, niet meer actieve (vulkaan) Genung Batok. Het is een magnifiek gezicht. Tijdens de tocht stoppen we diverse malen, zodat we (groeps)foto's en selfies kunnen maken. Een zonnebril is tijdens deze rit inderdaad geen overbodige luxe gebleken, mede door de wind waait het overal fijn zand. Bij de noordkant v/d Bromo aangekomen, zien we de entree en tegelijkertijd komen er verschillende paarden aangereden. De berijders vragen of we gebruik willen maken van hun paarden om ons naar de trappen v/d Bromo te brengen. We slaan het aanbod af, omdat we morgenvroeg bij zonsopgang de Bromo gaan bezichtigen. We geven de chauffeer te kennen dat we naar het hotel willen. De Bromo is een actieve 2.392m hoge vulkaan. De temperatuur boven op de Bromo is circa 5 graden en kan dalen tot nul, dus dienen we morgenvroeg warme kleding aan te trekken. We rijden terug naar het hotel en komen tien minuten later aan bij hotel Lava View gelegen in het plaatsje Probolinggo. Het is een ideaal vertrekpunt voor de excursie morgenvroeg naar de Bromo vulkaan. Vanaf het hotel hebben we een prachtig uitzicht op de Bromo en Batok.

Bij het hotel checken we in, nemen een kijkje in de familiekamer en gaan dan eerst lunchen, omdat onze chauffeur nog niet is gearriveerd met de reistassen. Gelukkig hebben ze ditmaal wel "ayam satay" (kipsaté) met rijst en de kinderen zijn in hun nopjes met de beschikbaarheid van het WiFi netwerk. Na het eten relaxen we op het balkonterras v/d familiekamer. De zon is erg heet, terwijl het in de schaduw erg fris is. Het doet ons denken aan wintersport. Rond de klok van 16:00 uur arriveert Daddang met onze bagage en ruim een uur later is de zon verdwenen en koelt het snel en sterk af. Verschillende wolken komen voorbij die we bijna kunnen aanraken. We douchen één voor één om het stof v/d tocht met de jeep af te spoelen en leggen daarna onze warme kledingstukken alvast klaar.

Rond 18:15 uur gaan we eten. Het is drukker dan vanmiddag in het restaurant, maar we vinden wel één tafeltje. We hebben honger en bestellen niet alleen een hoofdgerecht, maar dit keer ook een voor- en nagerecht. De bediening bedoelt het waarschijnlijk goed, maar is erg traag. Op zeker moment schuift ook Daddang aan met de mededeling dat we morgenvroeg om 3:00 uur vertrekken ipv 3:30 uur, vanwege de verwachte drukte. Als we Daddang vervolgens vragen hoe koud hij het buiten vindt, laat hij zich ontvallen dat hij geen dikke trui bij zich heeft. Tymen loopt daarop naar de kamer en geeft hem zijn wintersport pully in bruikleen. Tegen 20:45 uur sluiten we de dag af en lopen terug naar de kamer en gaan direct slapen. Buiten is het erg koud, maar gelukkig liggen er dikke dekbedden. Dat slaapt prima.