Groene zeeschildpad - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Groene zeeschildpad - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Groene zeeschildpad

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

31 Juli 2016 | Costa Rica, Tortuguero

Vannacht goed geslapen in de houten lodges. We liggen hemelsbreed 50 meter verwijderd van het strand en de zee die overigens niet geschikt is om in te zwemmen, omdat het water veel te ruig is. Het geluid van de woeste golven klinkt door in onze lodge, wat rustgevend werkt. We slapen er in ieder geval goed van. Tegen de klok van 6:00 uur ben ik al aangekleed en zit ik buiten op het terras het vakantieverslag bij te werken. De rest van het gezin wordt het komende anderhalf uur één voor één wakker en nadat iedereen is opgefrist gaan we om 7:30 uur ontbijten.

Na het ontbijt gaan Tymen en Megen direct zwemmen en gaan Carola en ik ons aanmelden bij de receptie voor de schildpadden tour van vanavond. Als we onze achternaam vermelden weet de receptionist te melden dat de koffer van Tymen is aangekomen. Wat een leuke verrassing, dat hadden we helemaal niet verwacht. We hadden gedacht dat de koffer morgen pas afgeleverd zou worden als we in Sarapiqui overnachten en dus beter bereikbaar zijn. We denken er niet te lang over na en besluiten Tymen in de feestvreugde te laten delen. Hij is super blij, kan hij eindelijk andere en schone kleren aan. Daarna lopen we vanaf het zwembad door naar de lodge en gaan op het buitenterras nog even zitten, totdat het 9:45 uur is en de volgende activiteit op het programma staat.

We maken een wandeling van circa een uur door de tuin van de Mawamba Lodges onder leiding van een gids. De groep wordt verdeeld in een Engels- en Spaanstalige subgroep. Als eerste merken we een aantal leguanen op, variërend qua omvang (tot max. 80 cm) en kleur (bruin, groen, felgroen). Wat een indrukwekkende (historische) beesten, maar de tuin heeft ook veel verschillende planten en kleurrijke bloemen. In een afgesloten ruimte zien we felle groene, blauwe en rode gifkikkers ter grote van een pinknagel en een vingerkootje. Prachtig om te zien, maar om ze te vinden moet je goed zoeken. Tenslotte bezichtigen we nog twee ruimtes met verschillende kleurrijke vlinders. De temperatuur is inmiddels flink opgelopen, de zweetdruppels zijn talrijk aanwezig op het voorhoofd en de zon staat hoog aan de strak blauwe hemel. Dat is compleet anders vergeleken de donker grijze wolken van gisteren. Het motto van vandaag: je kan beter nat worden van het zweet dan van de regen ...

Reden te meer om lekker aan het zwembad te gaan liggen, totdat we gaan lunchen. Blijkbaar denken anderen gasten er ook zo over. Het is gezellig druk aan het zwembad en we vermaken ons prima. Rond de klok van 13:00 uur gaan we lunchen en lopen daarna terug naar onze lodge om nog even te relaxen en ons klaar te maken voor een boottocht over het water op zoek naar dieren en te genieten van het natuurschoon.

We nemen met pakweg twintig personen plaats in een platboot en varen door de kanalen rondom Tortuguero, waar de oevers sterk begroeid zijn met veel verschillende boom- en plantsoorten. We zien enkele kleine soorten apen van dichtbij in een boom, groene ara's hoog boven de boomtoppen vliegen evenals enkele roofvogels, maar ook vier schildpadden op een boomstronk en een kaaiman die verscholen ligt tussen drijvend hout. Als we op een meter naderen, strekt hij zijn bek wagenwijd open. Wow, daar wil je niet tussen komen. Het laatste gedeelte van de twee uur durende tocht scheren we met volle snelheid over het water. Het feit dat we voorin zitten vergroot het spektakel en hilariteit waarvan de verschillende selfies getuigen zijn ...

Als we terug zijn, lopen we nog even over het strand, nemen daarna een duik in het zwembad om af te koelen nemen en laten ons vervolgens in één van de loungebanken vallen om te genieten van een tropische cocktail. We genieten ervan.

's Avonds gaan we om 19:00 uur eten, direct daarna nog even rusten en om 21:30 uur vertrekken we georganiseerd voor een 'turtle tour'. We gaan per boot naar één van de afgelegen stranden waar groene zeeschildpadden aan land komen, eieren leggen en weer in zee verdwijnen. We kleden ons zo donker mogelijk aan. De gids heeft een infrarood lamp bij, smartphones, camera's en fototoestellen zijn verboden om de schildpadden niet te verstoren. De excursie staat onder strenge controle en enkel met een 'permit' krijg je toegang tot het gebied.

Als we aankomen op het strand zien we haast geen hand voor ogen. Wel hebben we volgens de gids geluk gehad, er zijn al meerdere zeeschildpadden waargenomen op het strand, getuigen de sporen (donkere strepen op het strand) van de schildpadden. Vrijwel direct zien we al een groene zeeschildpad, wow wat een formaat. Het schijnt de één na grootste soort te zijn, met naar mijn inschatting een schild met een doorsneden circa 1m. Deze schildpad heeft haar eieren al gelegd en is bezig om de kuil te dichten. Met haar poten schaart ze het zand bijeen. Als we verder lopen merken we nog een paar schildpadden op die allen hun kuil aan het dichtgraven zijn. Maar dan hebben echt gelukt. We zien een groene zeeschildpad die bezig is met eieren leggen. Wat indrukwekkend, iedereen kijkt volverbazing. Als ze zover is, begint ook deze schildpad de kuil te dichten. Met grote krachtige halen, schaart ze het zand bijeen en voel ik het zand tegen mijn benen. Na dit schouwspel lopen we terug en zien een andere schildpad over het strand lopen en in zee verdwijnen, iets verderop komt weer een andere aan strand. We hebben het hele proces nu van aan strand komen, kuil graven, eieren leggen, kuil dichten en weer terug in zee verdwijnen waargenomen en uiteindelijk zeven verschillenden zeeschildpadden gezien en gaan tevreden terug aan boord en huiswaarts. Blijft jammer dat we niets op foto en film hebben kunnen vastleggen, maar wel begrijpelijk. In Nederland halen we wel beeldinformatie op van internet.

Eenmaal terug in de lodge nemen we een verfrissende douch en gaan we slapen en horen dan de regen volop naar beneden komen. Zo, we hebben wederom geluk gehad met het weer.

• 04 Augustus 2016 - 15:50

Pap Mam:

Gelukkig voor Tymen dat de koffer is aangekomen. Wat is de natuur ,met zijn bloemen planten en de dierenrijk toch geweldig, als wij het willen zien .Bijzonder dat je de schildpadden van zo dichtbij heb mee gemaakt. Wat een ervaring. Het was weer bijzonder om je verslag te lezen. Liefs en groetjes aan ieder van jullie Pap Mam.