Canopy Tour en Ski Walk - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Canopy Tour en Ski Walk - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Canopy Tour en Ski Walk

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

07 Augustus 2016 | Costa Rica, Monteverde

Vannacht hadden we geen airco nodig, sterker nog we hadden een extra deken nodig om het een beetje warm te houden. De temperatuur in het nevelwoud van Monteverde in de bergen is beduidend lager dan de vorige locaties. We hebben een goede nachtrust gehad en gaan om 6:30 uur uit bed. Vandaag staat op het programma een Canopy Tour, beter bekend als ziplinen of een kabelbaan in de speeltuin uit onze jongste jeugdjaren, maar dan een paar maten groter. Daarnaast doen we een Ski Walk, wandelen over hangbruggen in de toppen van de bomen in het nevelwoud.

Maar voor het zover is gaan we nog snel ontbijten en worden we om 7:50 uur opgehaald. Een compacte toeristenbus komt netjes op tijd voorrijden en onderweg pikken we nog enkele andere toeristen op om vervolgens door te rijden naar het Selvatur Park gelegen in de nevelwouden. De duurt ongeveer 20 minuten. Bij aankomst krijgen we een korte uitleg en gaan in de rij staan. Naast het ziplinen besluiten we ook nog een Tarzan Swing te maken en af te sluiten met een Superman zipline. Bovendien willen we graag enkele foto's van het spektakel. Nadat we de formaliteiten hebben, is het tijd om te gaan verkleden. We krijgen een broekriem aangemeten met diverse gespen, een helm op, handschoenen aan en een rugzak om waarin speciale materialen zitten om als superman het ziplinen af te sluiten. Wanneer we compleet zij stappen we in een ander busje en worden we naar een nog hoger gelegen gedeelte gebracht waarvandaan we gaan starten.

Bij aankomst volgen we de gids en krijgen we uitleg over de eerste beginselen van het ziplinen. Hoe ga je zitten, hoe houd je vast en hoe rem je indien dat nodig mocht zijn? En dan gaat het avontuur eindelijk beginnen. We klimmen een hoge mast in, worden verzekerd, de GoPro aan en daar gaan we. Wow, vet, gaaf, Pura Vida! We gaan van het ene boomstation naar het andere. We scheren door de bomen en boven de bomen van het nevelwoud. Jawel, je voelt de natte condens. Er is zelfs een lengte van bijna 1km waar we twee aan twee vanaf gaan. We zweven op een hoogte van circa 80 meter en zien de boomtoppen van het nevelwoud onder ons voorbij gaan en links en rechts de wolken hangen. Wat een avontuur. Totaal doen we 19 platforms aan en ruim 4 km ziplinen. Sommige platforms overbruggen een relatief korte afstand van 50-100 meter, terwijl andere een afstand van tussen de 100 tot 700 meter overbruggen. Soms moeten we tussen het ene en andere platform een stuk lopen. Als afsluiting doen we een Tarzan Swing, waarbij we verzekerd aan een touw naar beneden springen en als een ware Tarzan en Jane een enorme slinger maken. Ook dit is spannend, maar ook erg leuk om gedaan te hebben. Als allerlaatste volgt dan nog de Superman. In een speciaal tuig dat we vanaf de start in een rugzak hebben meegenomen worden we op drie plaatsen aan de zipline bevestigd, zodat we horizontaal met ons buik en hoofd naar beneden gedurende 1 km en met een snelheid van 60 km per uur boven de boomtoppen van het nevelwoud suizen. Tijdens deze laatste tour houdt Tymen de GoPro in zijn hand, zodat hij zichzelf zwevend boven het nevelwoud filmt. Eenmaal thuis blijkt het een fenomenale filmshoot te zijn. Bij het eindstation geven we ons gordels, gespen en helm terug en gaan we de foto cd ophalen. We bladeren ze snel door en zien er veel leuke foto's bijzitten.

Na de Canopy Tour besluiten we eerst om te gaan lunchen. Het is inmiddels 12:15 uur en we bestellen hamburger en kipvingers met friet en genieten nog na. Om 13:15 uur starten we met de Ski Walk, een avontuurlijk traject van 2,5 km over paden en hangbruggen die in Indiana Jones-stijl van platform naar platform door de kroonlaag van het nevelwoud lopen, soms wel 41 m boven de grond. Eveneens een geweldige manier om het oerwoud van bovenaf te zien. Bovendien indrukwekkend om te zien hoe zo'n hangbrug is geconstrueerd. Onderweg fotograferen we de rijke vegetatie en mooi vergezichten. Ook zie ik een enkele kolibrie, maar ze zijn te snel om ze vast te leggen. Tegen de klok van 14:30 uur zijn we bij het eindpunt en wachten we op de toeristenbus die ons om 15:00 uur terugbrengt naar het hotel. Dit was een spectaculaire dag kan je wel zeggen.

Voordat we doorlopen naar onze kamer, lopen we eerst bij de receptie binnen. Morgen verlaten we de hoge bergen, nevelwouden en het noordwesten van Costa Rica en reizen we door naar Centraal Pacifische kust. Aangezien we naar mijn mening nog te weinig bijzondere vogels gezien hebben, boeken we voor morgenvroeg nog een speciale "bird watching" tour. Ik ben benieuwd. Op onze kamer aangekomen gaan de kinderen op bed liggen en houden zich met social media bezig. Tymen zet ondertussen ook de GoPro filmpjes over naar de MacBook Pro en hebben we grote hilariteit bij het zien van de filmpjes. Tussendoor gaan we om beurten douchen, zodat we rond de klok van 19:15 uur naar het dorp rijden om te eten. We besluiten wederom naar "Tree house" te gaan waar we gisteren ook zijn geweest. Ook ditmaal hebben we bijzonder goed gegeten en is het er erg druk. Om 20:45 uur rekenen we af en rijden we naar huis en een uur later liggen we te slapen.