Strand Dominical - Reisverslag uit Dominical, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Strand Dominical - Reisverslag uit Dominical, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Strand Dominical

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

09 Augustus 2016 | Costa Rica, Dominical

De bedden sliepen heerlijk, wel zijn we een enkel keer wakker geweest. We houden 's nachts de airco zoveel mogelijk uit, omdat de meeste van ons al verkouden zijn en/of een geïrriteerde keel hebben. Gisterenavond een extra biertje gepakt in de veronderstelling dat het de bacteriën dood ... Om 7:30 uur zijn we wakker, komen uit bed en rond 8:00 uur gaan we ontbijten. Het is ditmaal rustig in het restaurant. De grote groep Nederlanders zijn vanmorgen vroeg vertrokken naar de luchthaven, omdat taxi-chauffeurs vandaag in het hele land staken en er daardoor enorme files en vertragingen worden verwacht. Gelukkig ondervinden wij hiervan geen hinder.

Het ontbijt smaakt prima en op zeker moment zie ik een kolibrie in één van de bloemen in de tuin direct aan het restaurant gelegen. Een uur later lopen we weer terug naar onze lodge. Ik loop als laatste en erg langzaam om verschillende vogels in de tuin te kunnen spotten. Zo merk ik onder meer een vogel op met een gele borst, één met oranje veren en jawel op zeker moment ook een toekan. Super, wat een mooie vogel. Ik neem er de tijd voor, raak hem soms uit het oog kwijt, maar heb hem dan mooi voor de lens van mijn fotocamera: hebbes!

Bij de lodge aangekomen verkleden we ons en rijden we naar het strand van Hermosa dat 15 km verwijderd is, maar volgens de receptie erg mooi is. We rijden niet helemaal goed en komen uit bij het strand van Uvita. We parkeren de auto en lopen naar het strand, waar we $ 6 per persoon dienen betalen, omdat het hier een nationaal park is. We kijken elkaar aan, morgen zitten we ook al drie nachten in een nationaal park en besluiten dan terug te rijden naar Dominical, waar het een publiek strand is. We parkeren de auto en lopen naar het strand. Het is even wennen. De stranden aan de Centraal Pacifische kust zijn grijs en niet zo aantrekkelijk vergeleken de beoogde witte stranden. Bovendien liggen er veel keien op het strand. We nemen twee kleine stenen van 4-5 cm mee voor oma en Claudia die ze kunnen beschilderen. De golven zijn ruig, ideaal voor de verschillende surfers. Tymen en ik lopen de zee in. Het lijkt wel een warme pan soep. We duiken in de golven en besluiten op zeker moment om te gaan hardlopen langs het water. Eén kilometer heen en één terug. Het water en strand onder de voeten is warm en niet de meest ideale omgeving om te hardlopen. In ieder geval wel leuk om gedaan te hebben. Eénmaal terug besluiten we het voor gezien te houden. We hadden ons het strand toch iets anders voorgesteld. Terwijl we richting de auto lopen, hebben diverse venters hun verkoopwaren en handcrafts uitgestald en stoppen we bij een barretje en nemen we iets te eten en drinken. We zitten er prima en genieten.

Het is 14:00 uur geweest en we rijden terug naar onze lodge om de rest van de middag lekker aan het zwembad te gaan liggen. Tymen en Carola lopen terug. Onderweg begint het een beetje te regenen, maar wat later blijkt houdt het helaas niet meer op en blijft het de hele middag regenen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar je verandert er niets aan. Na het douchen liggen Tymen en Megen lekker op bed en zijn met hun mobiel en de MacBook bezig. Tymen installeert nog een app van Heren 1 hockey om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Zoals het zich laat aanzien krijgt hij een druk programma, maar hij vindt het wel erg leuk. Carola leest een tijdschrift onder de overkapping en ik schrijf de verslagen van gisteren en vandaag. Het is buiten enorm vochtig en de temperatuur schommelt zo rond de 31 graden. Met enkel een zwembroek aan is het goed vol te houden.

Tegen 16:45 uur is het droog. Carola gaat buiten om haar benen te strekken en te kijken of ze in de tuin nog iets van vogels kan filmen. Voor de gezelligheid loop ik mee. We ontdekken nog een leguaan, maar ook de toekan merken we op. Hoog in een dorre boom, roept hij. Het blijft een fascinerend gezicht. Volgens andere waarnemers gaat het altijd om een koppeltje. De tweede heb ik nog niet waargenomen. Als ik de kinderen vraag mee te lopen, loopt Tymen mee. Hij merkt ook nog een luiaard op. Het speciale aan deze luiaard is dat hij in beweging is. Hij klimt langzaam over de ene naar andere tak en is zichtbaar aan het eten. Een prachtige shot. Al met al hebben we in deze tuin veel verschillende dieren gezien.

Als laatste ga ik nog douchen en tegen 19:00 uur gaan we eten. We bestellen ieder een hoofdgerecht en laten het eten ons goed smaken. Tijdens het eten hebben we het over het onder andere over het uitgaansleven, school en hockey. De tijd vliegt voorbij en het is zo twee uur later wanneer we afrekenen en terug naar de lodge lopen. Om 21:15 uur gaat het ligt uit.

• 13 Augustus 2016 - 13:12

Mam.:

Wat is dat toch leuk ,als je foto s' kunt maken van een toekan, kolibrie luiaard en andere vogels. Wij vinden het zo fijn dat jullie het zo fijn hebben. Sjef wat lief dat jij voor Claudia en mij een steentje mee neemt uit zo'" ver land. Lieve familie alle maal de groetjes en liefs Opa Oma.