Transfer San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Transfer San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Transfer San José

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

13 Augustus 2016 | Costa Rica, San José

Om 5:30 uur ben ik wakker en kom alvast uit bed en begin mijn koffer opnieuw in te pakken. Dat is er gisteren namelijk niet meer van gekomen. Het was te warm op de kamer. Ik zet de deur open en een fris briesje blaast binnen. Het uitzicht over zee en de bomen blijft fantastisch. Terwijl ik mijn koffer aan herschikken ben, slaapt Tymen door en komt om 6:15 uur uit bed. Ook Carola en Megen zijn inmiddels wakker. Carola checkt bij de receptie hoe laat we vertrekken. Goed dat ze dat nog even gedaan heeft, want we dienen om 7:15 uur gereed te zijn voor vertrek met de boot terug naar Siepre. Om 6:45 uur nemen we het ontbijt en zijn op tijd klaar. De koffers worden door de bemanning in het voorruim geladen en daarna kunnen wij plaatsnemen. Fijn dat deze boot wel kussens op de houten banken heeft liggen, zit een stuk comfortabeler kan ik je zeggen.

Om 7:30 uur is het zover en vertrekken we. Het eerste deel van de vaart gaat over zee en deinzen we over de golven, terwijl we het tweede gedeelte over de rivier naar Siepre varen. Het water lijkt wel een spiegel. Wanneer we om ons heen kijken blijft het landschap indrukwekkend. Afwisselend de mangrovebossen aan de waterkant met varen, palmen en andere bomen en struiken tegen de achtergrond van een bergketen die Costa Rica in tweeën deelt. Na een uurtje zijn we terug in Siepre, worden onze koffers aan wal gezet en lopen we naar de parkeerplaats waar we onze auto hebben achtergelaten en vertrekken om 8:45 naar San José, een afstand van 283 km en een reisduur van bijna 4 uur.

Na 15 km gaan we eerst diesel tanken, zodat we daarna niet meer hoeven te stoppen en rustig kunnen doorrijden. De route is grotendeels bekend terrein, omdat we deze weg in omgekeerde richting eerder hebben gereden van Monteverde naar Dominical en van Dominical naar Siepre. We passeren langgestrekte palmolieplantage en zien ook een fabriek waar de vruchten worden gelost. De reis verloopt vlot, we kunnen goed doorrijden op enkele uitzonderingen na wanneer we op een éénbaansweg rijden met een vrachtwagen voor ons. Het inhalen blijft overigens opletten geblazen, je kan namelijk zowel links als rechts inhalen. Ook als we de stad inrijden dienen we allert te zijn. Het is een drukte van auto die als mieren naast elkaar voortbewegen. Uiteindelijk komen we na vier uur rijden om 12:30 uur aan bij hotel Bergerac waar we twee weken geleden onze vakantie startten.

We checken in, maar aangezien onze kamer nog niet gereed is nemen we een lunch in het hotel. De gerechten zien er goed uit en het eten smaakt prima. Een uur later krijgen we kamer 12 toegewezen en kunnen we de koffers naar boven brengen. Een medewerker komt de welkomsdrankjes brengen. We relaxen wat. Tymen doet een hazeslaapje, Megen buigt zich over een kruiswoordpuzzel. Carola en ik lopen een klein blokje om, zien een Starbucks waar we misschien later vandaag nog even kunnen binnen kunnen lopen en iets verderop is een aardige skateboardshop met leuke kleding. Voor de rest is er weinig of niets te beleven. We draaien om en gaan de auto aftanken die om 18:00 uur bij het hotel wordt opgehaald. We rijden daarna met de auto langs een Italiaans restaurant om mogelijk vanavond te gaan eten, maar bij nader inzien is het te ver lopen. We parkeren de auto bijneemt hotel en gaan op de kamer relaxen.

Op zeker moment gaan Carola en Megen kleine boodschappen doen voor onderweg (chips etc.) voor morgen in een nabij gelegen supermarkt. Ondertussen blijven Tymen en ik op de kamer totdat we de sleutel kunnen inleveren van de huurauto die we hier achterlaten. Morgen gaan we met een busje namelijk verder naar Puerto Viejo, in het Zuidoosten van Costa Rica. Nadat de sleutel opgehaald is lopen we naar de Starbucks, pakweg 500 m verderop. Hier treffen we Carola en Megen en nemen iets lekkers te drinken. Het is inmiddels 18:30 uur als we weer teruglopen naar het hotel.

Op de hotelkamer maakt Tymen de GoPro filmpjes af van het raften, het weekendje met opa en oma in de Efteling en de wintersport. Rond 19:30 uur gaan we in het hotel eten en nemen voor de verandering een fles rode wijn (Medoc uit de Mendozza streek uit Argentinië), speciaal aanbevolen door de grappige ober. Na een uurtje keren we terug naar onze kamer, kletsen nog van na en gaan tegen de klok van 21:30 uur slapen.

• 14 Augustus 2016 - 23:14

Mam.:

Groetjes allemaal Opa Oma.

• 15 Augustus 2016 - 01:20

Claudia:

Wauw, me maken jullie vette vakantie helemaal mee met het lezen van de mooie verslagen Sjeffie!
    Dikke kus van mij en Tinus