Cruise naar Lembongan - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Cruise naar Lembongan - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Cruise naar Lembongan

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

21 Augustus 2015 | Indonesië, Sanur

Om 6:00 uur gaat de wekker, we kleden ons snel aan, nemen een ontbijt en zorgen dat we op tijd klaar staan. We worden iets na 7:40 uur opgehaald door een chauffeur in een busje die ons naar de haven brengt. Onderweg pikken we nog een echtpaar op en na ongeveer een twintig minuten bereiken we de haven.

We worden verwelkomd, kunnen direct inchecken en nemen vervolgens plaats op een stoel aan een tafeltje om te wachten tot alle toeristen er zijn. Voor ons zien we de grote catamaran liggen, imposant en mooi. Als iedereen is gearriveerd mogen we aan boord, maar eerst nog even op de foto met twee beeldschone Balinese dames in traditionele jurken. Smile ...

Eenmaal aan boord is er weinig luxe te bekennen, het is meer een all-inclusive arrangement, waar je zoveel mogelijk kan eten en drinken. Mmm dat is een (kleine) tegenvaller. Niettemin, we gaan er het beste van maken. We nemen plaats op het achterdek om weg te kunnen kijken en zien tegelijkertijd veel mensen binnenkomen met koffie/thee en koek.
Tegen de klok van 9:00 uur varen we weg richting Lembongan waar je prachtig kan snorkelen. Onderweg zien we een paar grote schepen voorbij varen, maar ook scheepswrakken liggen er in het water. Waarom ze daar nog liggen, geen idee, maar zo te zien liggen ze er al lang. Op het achterdek is het prima vertoeven. De wind waait door onze haren. Ook onze "buren" hebben het zichtbaar naar hun zien met een sigaretje in de ene hand en een biertje in de andere.

Als we in de verte de kustlijn van Lembongan zien, krijgen we er nog meer zin in en wanen we ons in Belize waar het prachtig was om te snorkelen. Maar als we dichterbij komen geloven we onze eigen ogen niet. Nee, dat kan niet waar zijn. Dat moet een vergissing zijn. Dat is niet onze bestemming..... Ja dus, toch wel. We worden afgezet op één van de drijvende pontons. Vanaf hier kan je in een afgezet bassin snorkelen. We stoppen met denken, prakkeseren en klagen en trekken snel een duikpak aan en nemen een snorkel uit een bak. Nee, niet nadenken wie deze snorkel voor mij in zijn mond heeft gehad. We laten ons als één van de eerste in het water vallen en gaan op zoek naar de mooie onderwaterwereld, maar komen natuurlijk bedrogen uit. We zien een enkele vis en dan heb je het wel gehad. Voor de verandering gaan we met zijn allen op een banaan die voortgetrokken wordt door een motorboot. Grote hilariteit omdat we denken dat we er niet van af kunnen vallen, maar in de laatste bocht worden we verrast, de banaan kantelt en we vallen allemaal in het water. Ha, ha, we kunnen er enorm mee lachen. Tymen en Megen gaan ook nog een klein stukje kanoën, maar houden het snel voor gezien, omdat het niet zo spectaculair is. Als laatste nemen beide kids een duik van de duikplank wat veel bekijks oplevert van omstanders. Ze worden aangemoedigd om te springen of te duiken. Ach ja, we maken er maar wat van.

Het is inmiddels als 12:00 uur. De bemanning is met man en macht het middageten aan het bereiden, bestaande uit heeeeeel heeeeel veeeeeel satés, friet, salades en rijst. De rij is inmiddels lang als we aansluiten. Het is onvoorstelbaar wat de mensen hier opscheppen. Dat krijgen ze onmogelijk op. Dat klopt ook wel als we naar de tafels kijken, waar borden en schalen half vol worden achtergelaten. Als wij opgeschept hebben, vinden we gelukkig nog een plekje om te zitten. Het eten smaakt gelukkig prima.

Na de lunch worden we in kleine bootjes afgezet bij een resort aan de kust van Lembongan. We kunnen hier een frisse duik nemen in het chloor zwembad, maar wij kiezen ervoor om een stuk door te lopen en aan het strand te gaan liggen. Weg van de drukte. Terwijl Carola en de kinderen op het strand gaan liggen, loop ik nog een kilometer door en kom langs authentieke huisjes en zie verschillende kleine bootjes in het water liggen waarmee je kan snorkelen. Dit is eigenlijk wat we voor ogen hadden. Na en poosje te hebben gerelaxt, lopen we terug naar het resort waar iedereen zich verzameld heeft en waarvandaan we weer terug varen naar de catamaran. Tegen 15:30 uur koersen we terug naar de haven en worden we met een busje teruggebracht naar onze appartementen. Los van het feit dat we deze dag geheel anders hadden voorgesteld, hebben we toch enorm genoten en dus een leuke dag gehad.

Na het douchen gaan we een hapje eten. We lopen binnen bij een restaurant waar veel backpackers en toeristen zitten en waar gezellige muziek draait. We vermaken ons prima alhoewel we ook enkele relatief jonge Indonesische meisjes met oudere Europese mannen zien zitten. Dat is nou jammer. Niettemin vermaken we ons prima en smaakt het eten heerlijk. We nemen een extra biertje op de gezellige en wederom bijzondere vakantie. Morgen vliegen we weer terug. Bij het appartement aangekomen, pakken we alvast een beetje onze spullen in, zodat we niet alles morgenvroeg hoeven in te pakken en gaan dan slapen.