Snorkelen Canon Island - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Snorkelen Canon Island - Reisverslag uit Drake Bay, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Snorkelen Canon Island

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

11 Augustus 2016 | Costa Rica, Drake Bay

Het viel vannacht niet tegen om te slapen. Het eerste anderhalf uur heb ik wat gedoezeld, maar daarna heb ik de slaap goed kunnen pakken. De blower zorgde voor enige verkoeling, waardoor ik zelfs het laken nog iets over me heen heb getrokken. Uiteindelijk wordt ik wel rond 5:00 uur wakker. Ik draai me nog een keer om, maar kom dan toch uit bed. Het is licht, de zon probeert langzaam door te komen, de vogels zijn buiten goed hoorbaar evenals de golven van de zee. Ik fris me op en kleed me aan en ga buiten zitten te genieten van het uitzicht en de omgeving. De rest van de familie volgt na 6:15 uur, want om 7:00 uur staat het ontbijt op ons te wachten.

We schuiven met zijn vieren aan tafel en krijgen eerst een kommetje met vers fruit, daarna twee geroosterde boterhammen met een ei naar keuze. Een spiegelei krijgen we moeilijk uitgelegd, totdat onze gids voor vandaag zegt "sun-shining egg". Die hadden we nog niet eerder gehoord, maar vinden we wel origineel bedacht. Tijdens het ontbijt dienen we ons in te schrijven voor het snorkelen. Zo te zien gaat een andere Nederlandse familie (Schreuder, uit Oirschot) ook mee. Om 7:40 uur stappen we met twee families in de boot en pikken nog twee andere stellen op om te gaan snorkelen. We zijn nog niet zo ver uit de kust verwijderd als we enkele dolfijnen opmerken, maar ook een walvisjong met haar moeder. Super dat we dat meemaken. Daarna varen we met volle snelheid naar Canon Island om daar te gaan snorkelen. De boot deinst flink op de golven en soms worden we daarbij van de zitbank gelift. Nadat we een klein anderhalf uur onderweg zijn, bereiken we de snorkellocatie. Naast een bril, snorkel en flippers, dienen we ook een veiligheidsvest om te doen en laten ons dan in het water vallen. Een gids gaat ons voor.

Ondanks dat het erg bewolkt is, is de onderwaterwereld rijkelijk gevuld met verschillende gekleurde tropische vissen van diverse omvang. We komen ogen te kort, maar krijgen alle tijd om alle indrukken op te doen. We maken veel foto's, maar we leggen het ook op film vast met de GoPro. Fel geel, blauw, gecombineerd met wit, oranje, bruin, maar ook zwart met stippen en/of strepen. Te veel om op de noemen. Ook komen we een enorm grote school vissen tegen. Echt geweldig om te zien. Tymen merkt zelfs nog een kleine haai op. Hopelijk heeft hij deze nog kunnen vastleggen op de GoPro. Na een uurtje gaan we terug aan boord en varen we door naar een iets verderop gelegen locatie. In de tussentijd doe ik mijn bril wat losser, omdat ik er hoofdpijn van krijg.

Op de tweede locatie zien we ook veel gekleurde vissen, maar het meest indruk maakt wel een zeeschildpad die we van dichtbij zien en even later blijkt er nog een tweede te zijn. Dit is echt gaaf, wat een prachtig dier. Wanneer we verder snorkelen, zien we half verscholen in het zand nog een tweetal roggen. Volgens mij hebben we pech met het weer, maar gelukt dat we deze beide dieren hebben gezien. Voordat we weer aan boord klimmen, zien we nog een kleinere zeeschildpad, maar niet zo mooi als de eerste keer. Misschien zijn we wel verwend.

Met alle opgedane indrukken varen we een stuk terug in de richting van de lodge om eerst nog te gaan lunchen. Ondertussen is er weer een gieter met water neergekomen, gelukkig voor korte duur. Op een afgelegen strand maakt de gids en een begeleider de lunch klaar en laat ons zien hoe je zonder gereedschap toch een kokosnoot kan ontdoen van zijn bast en hem daarna kan openmaken om op te eten. Tymen kijkt goed en zal later zelfstandig ook een kokosnoot openen. Het eten smaakt prima, we lopen over het strand te struinen, zien heel veel kleine verschillende krabbetjes en kletsen met de andere Nederlandse familie. Je zult het niet geloven, maar de zon laat zich tijdens de lunch in volle glorie zien. We genieten ervan. De tijd gaat snel voorbij en rond 14:00 uur worden we afgezet op het strand bij onze lodge. We zijn weer een mooie ervaring rijker.

We nemen koffie en thee te drinken bij het restaurant van de lodge, waarna Tymen en Carola nog even naar de dam gaan kijken die zij gisteren hebben gebouwd. Megen vind het mooi geweest en houdt zich bezig op social media. Helaas slaat het weer om 14:30 uur om. De komende twee uur regent het weer eens voor de verandering. Carola en Tymen laten zich er niet door weerhouden. Rond 17:00 uur gaat Tymen als eerste douchen en de rest volgt daarna. Ik werk op het balkon voor onze lodge het vakantieverslag bij en geniet daarbij van het uitzicht en de omgeving. De kids houden zich op social media bezig en Carola leest een tijdschrift. Wat een rust hier.

Om 18:10 uur zijn we op Megen na klaar voor het avondeten. Wanneer we alvast gaan zitten om op Megen te wachten krijgen we het voorgerecht (tonijnsalade) al uitgeserveerd. Mmm, dat is eigenlijk niet de bedoeling. We proberen het uit te leggen, maar worden niet goed begrepen, dus eten we heel langzaam het voorgerecht op. Wanneer we dan ook het hoofdgerecht (een soort goulashvlees) ontvangen, kom Megen gelukkig al aanlopen. Als nagerecht krijgen we een klein stukje cake en sluiten we af met koffie en thee. Het eten smaakt prima. We blijven nog even nazitten en gaan uiteindelijk rond 19:45 uur naar onze lodge en niet veel later liggen we te slapen.

• 13 Augustus 2016 - 14:07

Mam. :

Dat was ook weer een bijzondere dag. De wereld onder water. Onder water is het net zo kleurrijk als boven water .Ik kijk graag op de T V, die programma s .De vogels en de vissen zie je altijd van dicht bij. Een en al pracht OP NAAR HET VOLGENDE VERSLAG. mam.