Snorkelen bij het Barrier Reef - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Snorkelen bij het Barrier Reef - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Snorkelen bij het Barrier Reef

17 Juli 2013 | Belize, Caye Caulker

Bij het openen van de deur staat de zon hoog aan de hemel, het scherpe licht verblindt. Het is 8:00 uur, we kleden ons aan en gaan ontbijten bij het hotel: fruit, yoghurt, toast, jam, koffie of thee. Terug bij de hotelkamer worden we opgehaald door Juan, een grote rasta man. Hij is onze bootsman en gids bij het snorkelen. We stappen bij de aanlegsteiger aan boord van zijn boot om een paar honderd meter weer aan wal te gaan om zwemvliezen en een duikbril te halen. Met nog een jongeman en drie meiden varen we om 10:30 uur naar de Barrier Reef, slechts tien minuten verderop. Onderweg maken we met afwasmiddel de duikbril schoon, waarschijnlijk voor de hygiëne en het ontvetten voor een helder zicht.

Bij het rif stelt Juan zich voor en vertelt hij over het rif en het programma tot 13:30 uur. Het beschermde Barrier Reef ligt pal voor het eiland, vlak onder het wateroppervlak. Als eerste gaan we snorkelen op een plek waar veel haaien en roggen te zien zijn. De zwemvliezen laten we achter in de boot, zodat we de roggen niet beschadigen. Een spannend moment om te water te gaan. Juan geeft aan dat we voorzichtig het water in moeten gaan om de vissen niet te laten schrikken en te verjagen. Eenmaal in het water kijken we onze ogen uit, diverse ongevaarlijke haaien en tropische roggen zwemmen om ons heen. Juan heeft wat voedsel meegenomen. Het is fascinerend om te zien hoe een rog elegant over de zeebodem glijdt. De grotere roggen hebben een doorsnede van zeker 60 cm en de haaien een lengte van meer dan 1,70 m. We mogen zelfs een rog voorzichtig "vasthouden". Rondom de haaien en roggen zwemmen ook veel kleinere kleurrijke vissen. Een prachtig gezicht. Na driekwartier gaan we verder. Bij een ander gedeelte van het rif zijn weer veel meer koraalvissen te zien en is het koraal fantastisch. We doen nu wel onze zwemvliezen aan. Juan gaat ons voor als gids en houdt de groep bijeen. Hij wijst ons op de verschillende vormen en kleuren van het talrijk aanwezige koraal en de vele vissen. Op zeker moment duikt hij drie tot vier meter diep en haalt hij een prachtig grote schelp boven water. Hij verstopt er een aantal dode visjes in die hij tijdelijk opgerold bewaard heeft in zijn t-shirt. Het aas houdt hij voor een grote groene aal, die de visje "verslint". Een magnifiek gezicht, gelukkig kan ik er net op tijd een foto van maken. Als de aal zich omdraait maak ik nog een foto, maar dan zwemt hij mijn richting op met zijn scherpe tanden. Daar heb ik het niet op gemunt en weer hem af met mijn zwemvliezen. "Relaxed man", klinkt het uit de mond van Juan. Hij heeft makkelijk praten. Ik zit niet te wachten op een paar scherpe tanden in mijn been. "No relaxed man, oké? Ye, right." We snorkelen verder en zien meer mooie vissen in verschillende kleuren, vormen en grootte. We zien zelfs een barracuda voorbij komen. Gelukkig heeft hij al gegeten ... Na driekwartier snorkelen, stappen we weer in de boot. We verlaten ook deze locatie en bezoeken we de derde en laatste bestemming. Hier mogen we zelf vrij rond snorkelen. Het gebied bevat veel koraal en het krioelt van de kleinere tropische vissen, alsof je in een aquarium zwemt. Het is werkelijk allemaal prachtig. We snorkelen kort bij het koraal en de verschillende vissen zien we van nabij. Gelukkig hebben we de onderwatercamera bij ons om mooie plaatsje te schieten. Het water is hier zo helder en de onderwaterwereld heeft zoveel moois te bieden. Onvoorstelbaar. Na driekwartier houden we het ook hier voor gezien en varen we terug. Op de terugweg krijgen we stukken ananas en banaan aangeboden. Dat smaakt zeer aangenaam
na al dat zoute zeewater. Om 13:00 uur arriveren we weer bij de aanlegsteiger van het hotel en bedanken we iedereen voor dit onvergetelijk snorkelavontuur.

In de hotelkamer gaan we eerst even onder de koude douche staan om het zeewater af te spoelen, daarna lopen we door om op ons gemak te gaan lunchen en onze ervaringen met elkaar te delen. We zijn het allemaal met elkaar eens dat het snorkelen echt gaaf was en dat we veel indrukken hebben opgedaan. Terwijl ik op mijn gemak verslag uitbreng van onze vakantie gaan Carola en de kinderen alvast zonnebaden op de aanlegsteiger en kom ik iets later. Het is prachtig weer. De zon schijnt volop en de temperatuur bedraagt zo'n 30 graden. Ondanks we ons voorafgaande aan het snorkelen goed hadden ingesmeerd, zijn we toch verbrand. De waterpret is er niet minder op. Tymen duikt nog een flink vissersmes op, maar mag dit niet meenemen evenals de mooie grote schelpen die verspreid op de zeebodem liggen. We blijven tot het begin van de avond op de steiger zitten en genieten. Daarna gaan we douchen en is het tijd voor het avondeten. Voor de verandering bestellen we nu een barracuda-steak die heerlijk smaakt. Het heeft wat betreft structuur van het vlees iets weg van een zalmmoot. Tymen voelt zich niet helemaal fit en bestelt een bord fruit en gaat even later halverwege de aanlegsteiger op een luie stoel zitten chillen. Na het eten nemen Carola en ik de vakantie nog eens door die bijna ten einde loopt. Als om 21:00 uur het restaurant gaat sluiten en de lampen dimmen, gaan we Tymen ophalen. Nog even genieten we samen van het moment en gaan dan terug naar de hotelkamer, koffers inpakken en slapen.

• 19 Juli 2013 - 16:29

Karin:

Wat een belevenissen weer! Geweldig om dat allemaal te lezen. Ik heb genoten. Jullie nog veel meer! Ik ben dan ook erg benieuwd naar de foto's.
    Goede reis terug met alle mooie herinneringen.