Oude, nieuwe stad Panama-stad en vertrek Parijs - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Oude, nieuwe stad Panama-stad en vertrek Parijs - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Oude, nieuwe stad Panama-stad en vertrek Parijs

21 Augustus 2016 | Panama, Panama-stad

Vannacht hebben Tymen en ik de airco uitgelaten en de balkondeur een stukje opengelaten om de temperatuur op de kamer iets aangenamer te maken. Bovendien hebben we nog een warme douche genomen en jawel we hebben voor het eerst deze vakantie onder dekens geslapen. We hebben overigens heerlijk geslapen en worden pas om 7:30 uur wakker. Als ik naar het toilet wil gaan is de tegelvloer helemaal nat, alsof ik over water loop. Wanneer ik een lamp aan doe zie ik dat het over het hele plafond dikke druppels hangen. Doordat we de airco uitgelaten hebben en de balkondeur deels hebben opengezet is het in de kamer gaan condenseren. Mmm, er zit niets anders op dan de 30 m2 tegelvloer met een badhanddoek te dweilen en vervolgens het plafond te deppen. Tymen draait zich nog een keer om en om 20:30 uur gaan we ontbijten.

Carola en Megen zijn al vooruitgelopen. Het ontbijt heeft een uitgebreide keuze, maar we beperken ons tot gebakken ei, geroosterd brood, vruchtensap, koffie en thee. Na het ontbijt, pakken we de koffers verder in en zien vanaf het balkon nog enkele grote containerschepen door het Panamakanaal varen. De koffers geven we bij de receptie in bewaring, zodat we vandaag nog op pad kunnen gaan. We laten ons door een taxi naar het oude stadscentrum brengen. Onderweg passeren we de achterstandswijken, waar de armoede goed te zien is. De chauffeur zet ons af in de oude wijk die grotendeels gerenoveerd is. Bovendien geeft hij aan dat dit gedeelte veilig is.

We lopen door prachtig gerenoveerde straten met mooie gebouwen, kerken en pleinen. Bovendien kennen de straten gezellige (koffie)barretjes, restaurants en winkels en zijn er diverse marktkramen met souvenirs en snuisterijen. Vanaf de kade zien we de sky line van de nieuwe stad die gekenmerkt wordt door enorm hoge kantoortorens in verschillende modellen en hoogtes. Een indrukwekkende gezicht. We vervolgen onze route door de oude stad en gaan bij een koffiebarretje zitten die Tymen en Megen eerder opgemerkt hadden. We nemen een espresso en drie ijskoffie. Heerlijk, met deze warme temperatuur buiten. Na een half uur lopen we verder en maken we de wandeling verder af.

Daarna houden we een taxi aan die ons naar Multiplaza Pacific moet brengen, een shopping centre waar o.a. de Zara is gevestigd waar Megen een tasje wil kopen. Ze heeft dat samen met Carola gisterenavond op internet opgezocht. Terwijl we onderweg zijn, krijgen we de indruk dat de taxi-chauffeur niet weet waar hij moet zijn. Hij brengt ons in eerste instantie naar een tax free shopping centre. Als ik aangeef dat dit niet het juiste adres is, verontschuldigt hij zich en brengt ons naar de nieuwe stad. De route er naar toe is eveneens mooi. Vanaf een soort schiereiland hebben we een mooi zicht op de grote schepen die door het Panamakanaal varen en de ski line van de nieuwe stad. Aan zijn (haastige) rijstijl is te merken dat hij er een beetje de peeën in heeft. Overigens rijdt hij niet gevaarlijk. Wanneer we bij een enorm shopping centre zijn aangekomen, blijkt dat het nog steeds niet het juiste adres is. We hebben er geen vertrouwen in dat hij ons nog de weg kan wijzen. We stappen uit en betalen hem de vooraf overeenkomen prijs. Het feit dat hij enorm is omgereden, is voor zijn rekening.

Zodra we het shopping centre binnenlopen, zien we dat we in een enorm groot en vooral ook luxe winkelcentrum zijn beland. We nemen het zoals het is en vermaken ons prima tot 14:30 uur als we weer de taxi terugnemen naar ons hotel. We gaan in een loungehoek in de loge zitten en wachten totdat we om 17:00 uur worden opgehaald door een busje die ons naar de luchthaven brengt. Na het gebruikelijke inchecken en de controles wachten we bij gate 25 totdat we mogen instappen. Ja, vliegen is vooral ook veel wachten... Ondertussen nemen we iets te eten en vermaken ons met het mobiel. Rond 20:00 gaan we boarden, omdat onze vlucht AF475 van Air France om 21:00 uur zal opstijgen.

Als we het toestel van Air France binnenlopen, valt direct op dat het luxer is dan het vliegtuig van de KLM op de heenweg. Ook ditmaal zitten we met zijn vieren naast elkaar, zij het niet dat Carola van ons gescheiden is door het gangpad. Als we eenmaal de handbagage in het ruim hebben gelegd, settelen we ons voor de circa 10 uur durende vlucht naar Parijs. Gelukkig vertrekken we op schema en gaat de vlucht voortvarend. We krijgen gedurende de vlucht enkele malen drinken aangeboden en twee maaltijden. Tussendoor luisteren we muziek, kijken film (o.a. the Revenant) en slapen licht