Transfer Monteverde - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Transfer Monteverde - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Transfer Monteverde

Blijf op de hoogte en volg Sjef Carola Tymen Megen

06 Augustus 2016 | Costa Rica, Monteverde

Vannacht bleef de airco grotendeels uit, maar was het wel warm op de kamer. Uiteindelijk kwamen we pas om 7:30 uur uit bed en hadden we bijna de klok rond geslapen. We frissen ons op, kleden ons aan, maken de koffers gereed voor vertrek en gaan dan om 8:15 uur ontbijten. Als we buiten komen voelt het al direct warm, het belooft een warme dag te worden. Later blijkt dat de temperatuur oploopt naar 34 graden. Na ruim een uur hebben we lekker ontbeten en is de social media bijgewerkt. We lopen terug naar onze lodge, laden de koffers in de auto en checken uit, zodat we om 9:30 uur kunnen vertrekken naar de volgende bestemming in Monteverde.

Na 5 km wijken we iets van de route af en gaan we eerst brandstof tanken bij een plaatselijk tankstation in Liberia, zodat we met een gerust gevoel onze route kunnen voortzetten. Nadat de brandstoftank helemaal gevuld is en ik afgerekend heb, krijg ik de auto niet meer aan de praat. Grrr, hoe kan dat nou ...? Het lijkt aan de accu of aan de startmotor te liggen. De tankbediende is van goede wil en tikt met een sleutel tegen de contactpunten van de accu, maar dat helpt niet. Een voorbijganger draait de moeren nog iets aan, maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat. We bellen met de servicedesk van ANC Rental Car die beloven over maximaal 25 minuten op onze locatie aanwezig te zijn. Ze komen hun afspraak keurig na en zijn op tijd ter plaatse met zelfs een vervangende auto en zo te zien een nieuwer model van de Toyata Fortuner. Een prima service dus, waar we erg tevreden mee zijn. We hevelen de bagage over en zetten onze reis na een uur oponthoud voort.

De totale afstand naar Monteverde bedraagt 90 km en 2 uur reistijd. Het eerste gedeelte over de snelweg gaat voorspoedig, maar daarna gaat het een stuk langzamer over éénbaanswegen en de laatste 30 km gaan zeer maar dan ook zeer langzaam bergopwaarts over een onverharde weg waar alleen maar grote en kleine keien liggen. Overigens hebben we hier wel een fraai uitzicht over het landschap en stappen soms uit om foto's te maken. Om 12:45 uur arriveren we bij de nieuwe accommodatie: de Monteverde Country Lodge. We worden verwelkomt met een drankje en krijgen daarna een nette kamer toegewezen met balkon op de tuin. Niets speciaals, maar wel netjes en schoon. We leggen de bagage op de kamer en besluiten mede op advies van de receptioniste naar "down town" te gaan waar meerdere restaurants, winkels, souvenirshops te vinden zijn.

Fijn dat we een auto hebben, omdat het dorp ruim een kilometer bergafwaarts ligt. Bij aankomst rijden we een rondje en ziet Megen een leuk restaurant, Morphos genaamd, waar we buiten op het balkon gaan zitten en vier sandwiches bestellen. We zitten hier prima. De temperatuur is ruim 10 graden koeler dan vanmorgen. Na de lunch lopen we een rondje langs andere restaurants, souvenirshops en informeren we naar een excursie om vogels te spotten voor overmorgen. Het is inmiddels 16:45 uur en de lucht betrekt en even later volgen kleine en grote druppels. We stappen snel in en rijden terug naar ons hotel.

De kinderen gaan op bed liggen, Carola en ik zitten buiten op het balkon. Het regent inmiddels hard, de temperatuur koelt flink af en het wordt snel donker. Om 18:00 uur zitten we allemaal binnen op onze (slaap)kamer en gaan uiteindelijk om 19:30 uur eten in een bijzonder restaurant dat Tymen vanmiddag had opgemerkt en waar live muziek wordt gespeeld. We laten ons graag verrassen. De auto kunnen we gelukkig kwijt, omdat Megen een spaarzame lege plek ontdekt. Dat is mazzel, maar komt ons goed uit. Het restaurant bestaande uit drie etages heet "Tree house" en is letterlijk om een enorme grote boom gebouwd. De verschillende etages zijn via een wenteltrap om de stam te bereiken. De onderste takken zijn grotendeels weggesnoeid, maar het overgrote deel en de kruin is helemaal intact. Vanaf de buitenzijde zie je dan ook gewoon een boom. Magnifiek. We bestellen ieder een hoofdgerecht, wat er heerlijk uitziet en bovenal voortreffelijk smaakt. De aanwezige live band zingt en speelt gitaar, viool, piano en een trom. Het klinkt zeer sfeervol en we vermaken ons opperbest. Om 21:10 uur betalen we de rekening en rijden terug naar ons hotel en liggen kort daarna om 21:45 uur te slapen.

• 08 Augustus 2016 - 09:36

Mam.:

Wat apart het restaurant. ik ben benieuwt naar de foto. Fijn dat het goed is geregeld met auto verhuur. Jullie hebben een vrolijke avond gehad, waar jullie de dag mooi hebt kunnen afsluiten. en met muziek in de oren kunt gaan slapen. Groetjes.

• 08 Augustus 2016 - 10:00

Mam.:

Sjef wij gaan n'" paar dagen naar Zeeland. Daarna hoor jij weer wat van mij. groetjes!!!