Wandeling tropisch regenwoud - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Wandeling tropisch regenwoud - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Wandeling tropisch regenwoud

05 Juli 2013 | Mexico, Palenque

We hebben vannacht goed geslapen in onze cabanas. Als we aangekleed zijn laden we onze belangrijkste spullen in één rugzak om mee te nemen tijdens een wandeling die op het programma staat, de andere spullen laten we achter. Voor het zover is gaan we om 8:00 uur ontbijten: toast, jam, roerei, pannenkoeken met koffie of thee. Tymen heeft last van zijn darmen, waarschijnlijk van de antimalaria tabletten die we hebben ingenomen.

Rond de klok van 9:20 uur starten we onder begeleiding van een Lacondone de wandeling door het tropische regenwoud van vier uur. We lopen samen met een Mexicaanse familie en twee Mexicaanse vriendinnen. Een aantal personen spreekt ook Engels en fungeert indien nodig als tolk. Ik heb mijn GPS horloge aangezet om achteraf te bekijken waar we gelopen hebben. Na een paar honderd meter zitten we al midden in de dichte bebossing. Werkelijk alles is groen, een enorme verscheidenheid aan vegetatie. Enorm hoge bomen met brede stammen van een paar meter omvang, vele grote varens en andere struiken, lianen, bloemen, insecten, schimmels, ruïnes. Kortom, teveel om op te noemen. Onder al dat groen is en ruik het relatief fris, maar is het wel super vochtig.

Diverse maken steken we snelstromende riviertjes over via smalle loopplanken en helpen we elkaar om droog aan de overkant te komen. Op zeker moment is ook dat geen oplossing meer en zijn we genoodzaakt om tientallen meters door het water te lopen, omdat het looppad onderbroken wordt door een enorm grote omgevallen boom. Voetje voor voetje schuifelen door het water. Met zompige schoenen en een natte broek tot aan de knieën lopen we verder. We hebben er allen schik in, ondanks de hoge luchtvochtigheid. Het tempo ligt laag. Voor de eerste kilometer hebben we 31 minuten nodig, daarna 40 en zelfs 45 minuten. Terwijl we genieten van de omgeving hopen de kinderen dat we snel een waterval tegenkomen waarin ze kunnen afkoelen. Na 2,5 uur lopen bereiken we de waterval. Het water stort van grote hoogte neer, waterdamp is zichtbaar en voelbaar. Er staat een stevige stroomversnelling. In een speciaal door een liggende boomstam afgesloten gedeelte gaan de kinderen in het water liggen. Zwemmen is niet mogelijk, omdat de ruimte daarvoor te klein is en buiten de afzetting is het te gevaarlijk. We nemen een half uur pauze en laten de omgeving op ons inwerken. Daarna zetten we de wandeling voort en hebben we nog een klein uurtje te gaan. Totaal hebben we 8,2 kilometer gelopen en zijn we vier uur en drie minuten onderweg geweest.

Eenmaal terug bij de cabanas hangen we onze kleren te drogen in de struiken en op het gras. De gastvrouw des huizes serveert een warme maaltijd: geroosterd vlees met rijst. Het eten smaakt zout, maar is wel lekker. Na het eten nemen de kinderen nog een duik in het riviertje en gaan we douchen en wachten we vervolgens op onze transfer terug naar Palenque. Helaas is de eerste bus niet voor ons bestemd, maar gelukkig verschijnt deze tien minuten later.

De terugreis naar Palenque kan beginnen. De chauffeur rijdt stevig door, als het mogelijk is haalt hij in. Het landschap trekt weer aan ons voorbij. Echter, in de namiddag is het een heel ander gezicht dan in de vroege ochtend tijdens de heenreis. Prachtig groene vergezichten afgewisseld met kleine dorpjes waar de plaatselijke bevolking eten, drinken en souvenirs verkoopt. Veelal staan zowel ouderen als kinderen langs de weg te verkopen en in bijna alle gevallen ook in de directe nabijheid van de vele verkeersdrempels of eerder obstakels. Het zijn eigenlijk betonnen balken waar je stapvoets overheen moet om je auto niet stuk te rijden. Je wordt er knettergek van. De huizen langs de weg stellen over het algemeen niet veel voor. Ze zijn gebouwd van hout of steen en beschikken over een golfplaten dak. Paarden en kippen in de "voortuin", honden lopen op de weg. Mannen (jong en oud) lopen met grote kapmessen van ca. 60 cm. Het leven vindt zoals te zien vooral buiten plaats.

Rond 19:00 uur arriveren we weer bij hotel Mayatalipanes. Nadat we een hotelkamer hebben toegewezen gekregen en onze natte kleren te drogen hebben gehangen, nemen we een duik in het mooie chloorbad. Heerlijk die luxe of zijn tijd, dat voelt goed. Ook het eten later de avond smaakt prima, we kunnen er weer even tegenaan. Voordat we gaan slapen maken we onze reisbagage zoveel mogelijk gereed omdat we morgenvroeg doorreizen naar San Cristobal de las Casas.

• 09 Juli 2013 - 07:59

Peter En Linda:

Hey, jullie zijn weer een mooie reis aan het maken!
    Leuk om jullie reisverslag te lezen! Jullie maken weer van alles mee.
    We wensen jullie nog heel veel plezier
    en groetjes van

Linda, Peter, Janneke en Maartje

• 10 Juli 2013 - 18:50

Opa Oma:

Hoi,hier ben ik weer .Wat een prachtige reis.Jullie zullen wel prachtige foto"s hebben en een gewedige film.Daar kijk ik nu al naar uit.Wat is de nutuur toch geweldig mooi als je het wil zien.Het is zo afwisselend wat jullie doen ,en zo veel beleven jullie,supper!Sportieve vriende veel liefs,knuffel,Op naar het volgende verslag. Pap Mam.