Wild water raften en transfer La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu Wild water raften en transfer La Fortuna - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Sjef Carola Tymen Megen - WaarBenJij.nu

Wild water raften en transfer La Fortuna

02 Augustus 2016 | Costa Rica, Fortuna

Met de airco uit en de blower aan was de temperatuur op de kamer prima vannacht en hebben we goed geslapen. Carola en ik zijn rond 5:00 uur al wakker, maar ook Tymen en Megen zijn vroeg wakker, te vroeg om op te staan dus draaien we ons nog eens om en komen een uur later één voor één langzaam uit bed. Rond 7:45 uur gaan we op ons gemak ontbijten. Ook hier is de keuze ruim voldoende en smaakt het prima. We rekken de tijd, omdat we om 9:15 uur worden opgehaald om te gaan wild water raften. Terwijl we bij de receptie wachten, ontmoeten we een ander Nederlands gezin, waarvan de vader met zijn twee zonen ook gaat raften en moeder en dochter thuisblijven. Om 9:35 uur belt de receptioniste zelf waar de bus blijft, binnen 10 minuten arriveren ze. De bus is al goed vol en wanneer er na ons nog 5 andere personen instappen zijn alle 32 plaatsen bezet en blijft de reisleider zelf staan. De rit naar Pozo Azul, de vertrekplaats om te gaan raften duurt ongeveer 10 minuten. Wanneer we aankomen liggen de rafts en benodigde materialen al klaar. Bovendien is er nog een andere grote groep. We krijgen allen een reddingsvest aangemeten, een helm op en een peddel in de hand gedrukt en vervolgens uitleg en instructies. We zijn er klaar voor. Met zijn vieren zitten we met een instructeur in een raft. De GoPro heb ik met een hoofdband aan de helm bevestigd en met een extra veiligheidstouwtje aan het reddingsvest vastgebonden mocht om wat voor reden de hoofdband eraf schieten.

Zodra we in het water zijn, krijgen we een plens water over ons heen van de instructeur: "behouden vaart". We beginnen rustig en hebben er schik in. De zon schijnt volop. De eerste golfjes en stroomversnellingen dienen zich aan en worden snel opgevolgd door versnellingen van de 2e, maar ook 3e categorie op een schaal van 5. We volgen geconcentreerd de instructies en vliegen, glijden, stuiteren en kaatsen over het water, maar ook hele watergolven belanden in de boot en krijgen we recht in ons gezicht. Soms moeten we een zithouding aannemen in de boot om te voorkomen dat we er niet uitvliegen. Na iedere spectaculaire actie houden we de peddels tegen elkaar omhoog en roepen we gezamenlijk "Pura Vida", wat betekent "op het goede leven". Ik ben benieuwd hoe het op de GoPro is vastgelegd. We filmen namelijk veel spectaculaire acties. Maar ook één van de instructeurs die in een kano vooruit vaart, legt de acties op foto's vast. We genieten volop. Halverwege de vaart van 13km stoppen we voor een fotoshoot, waarbij we vanaf de kade in het water springen. Grote hilariteit tot gevolg. Goed dat ik mijn GoPro verzekerd heb aan mijn reddingsvest, want bij de sprong schiet deze van de helm. Na de fotoshoot pauzeren we even en krijgen we ananas en watermeloen, het smaakt heerlijk en is verfrissend. Na een pauze van 20 minuten vervolgen we het traject en krijgen we nog enkele stroomversnellingen van de 2e categorie, waarin we een pirouette draaien en Tymen iets verder te water raakt als de instructeur een geintje met Tymen uithaalt en de boot een onverwachte wending geeft. Hij is overigens weer snel aan boord en kan er wel om lachen. Na ruim drie uur komen we aan bij de eindbestemming, het is inmiddels bijna 13:30 uur. We drogen ons af, trekken droge kleren aan en kopen een cd met daarop alle foto's die de fotograaf heeft gemaakt en worden dan terug gebracht naar onze accommodatie.

Als we bij La Quinta aankomen, maken we haast om de koffers te pakken, omdat we er om 13:00 uur uit zouden moeten zijn. We zijn zo klaar en vertrekken met onze huurauto naar de volgende bestemming, het plaatsje La Fortuna. Het is een rit van 75 km, waar we ongeveer 2 uur over doen, de gemiddelde snelheid ligt nl. op 40-60 km per uur. Onderweg stoppen we nog om de banden te laten oppompen. De natuur onderweg is mooi, we maken enkele foto's en genieten tevens van de muziek op de radio. Tegen 16:00 uur komen we aan bij onze nieuwe accommodatie Arenal Montechiari in La Fortuna. We krijgen een kleine maar nette lodge toegewezen aan de rand van de mooi aangelegde en kleurrijke tuin met zicht op de vulkaan Arenal.

We installeren onze spullen en nemen direct een verfrissende duik in het zwembad en luieren wat. Daarna gaan we douchen en gaan we ter afwisseling van de afgelopen dagen in het dorp pizza eten. Omdat het gigantisch weerlicht, besluiten we uit voorzorg de auto te nemen. We stoppen bij cafe Mediterraneo, een pizzeria. We doen gek en bestellen twee gewone en twee grote pizza's die erg goed bereid worden en heerlijk smaken. Maar als zo vaak, zijn de ogen grote dan de mond ... We hebben in ieder geval lekker gegeten en gaan met een ronde buik huiswaarts. Als ik mijn lenzen uit wil doen, blijkt er in mijn rechteroog geen lens meer te zitten. Waarschijnlijk verloren tijdens het raften, waarbij ik regelmatig grote hoeveelheden water in mijn gezicht kreeg. Balen, maar we veranderen er niets aan. Afgelopen jaren nam in altijd een reserve set mee, maar dit jaar niet. Gelukkig is de afwijking niet al te veel, dus doen we het met één lens. Uiteindelijk liggen we tegen 22:00 uur in bed.

• 04 Augustus 2016 - 16:56

Hoi Allemaal.hier Ben Ik Weer.:

Dat raften is wel erg spanend he? En erg stoer, moet wel sterk in je armen zijn denk ik. Het is , een en al , avontuur bij jullie geweldig! Geniet er van Mam Pap.